ZPĚT

Rusko - Suzdal

(11. – 12.8.2013)

Rusko je rozlohou 17 075 400 km2 největší zemí na světě. Hlavní město je Moskva. Rusko zabírá značnou část východní Evropy a téměř celou severní Asii a je rozděleno do 9 časových pásem (+2 až +11). Na evropskou a asijskou část rozděluje Rusko pohoří Ural. Žije zde více jak 142,9 milionu obyvatel a to z ní dělá 9. nejlidnatější zemi na světě. Rusko má největší zásoby přírodních zdrojů (ropa, zemní plyn, pitná voda, dřevo, nerostné suroviny) na světě. Hlavními těženými surovinami jsou ropa, zemní plyn, hnědé uhlí a nikl. Plynárenský gigant Gazprom je největší firmou na světě zabývající se těžbou plynu. V Rusku je také největší jezero na světě – Kaspické moře, které má slanou vodu a ze sladkovodních je nejvýznamnější jezero Bajkal, které je s hloubkou 1637 metrů nejhlubším jezerem na světě.

Z národností jsou nejvíce zastoupeni Rusové (téměř 80 %), Tataři (téměř 4 %), Ukrajinci (2 %) a další menšiny. Nejrozšířenějším náboženstvím je pravoslavné křesťanství a dominantní církví je Ruská pravoslavná církev, ke které se hlásí více než polovina obyvatel. Z Ruska pocházel první člověk ve vesmíru (12. dubna 1961) – major Jurij Gagarin. A Sovětský svaz také jako první sestavil na oběžné dráze Země trvale obytnou vesmírnou stanici Mir.

Pro vstup na Ruské území je pro nás potřeba vízum. Nám vízum dělala společnost CRC CONSULTING s.r.o. a cena byla 1650 Kč za osobu. V Rusku je oficiální měnou ruský rubl (RUB). Kurz během našeho pobytu byl asi 1 rubl = 0,58 Kč. Auta jezdí stejně jako u nás po pravé straně vozovky a používají zde i stejný typ elektrických zásuvek jako u nás. V Suzdalu mají většinu nápisů psaných v azbuce bez fonetického přepisu. Pro toho, kdo neumí azbuku (stejně jako já) je to docela peklo. Anglicky místní také moc hovořit nechtějí.

Suzdal leží asi 26 kilometrů severně od města Vladimir ve Vladimirské oblasti. Leží na řece Kamence a má asi 11 tisíc obyvatel. V roce 1992 byl zařazen na seznam UNESCO. Přestože je Suzdal malé město, je zde postaveno okolo stovky kostelů.

Cestopis je pro přehlednost rozdělen do několika kategorií.

1. Cesta z Vladimiru do Suzdalu
    2. Ubytování – penzion Lybimtsevoy
    3. Gastronomie
    4. Doprava v Suzdalu
    5. Navštívená místa (památky)
    6. Počasí
    7. Orientační ceny v Suzdalu
    8. Cesta ze Suzdalu do Moskvy
1. Cesta z Vladimiru do Suzdalu
Nahoru

Z Vladimiru jezdí do Suzdalu autobus z autobusového nádraží, které je hned v sousedství vlakového nádraží. Na autobusovém nádraží jsme si zakoupili lístky (místenky) za 65,50 rublů (asi 38 Kč) pro jednu osobu. V 10:30 jsme odjeli v minibusu, který už měl svá nejlepší léta za sebou. Do cíle na autobusové nádraží v Suzdalu nás dovezl v 11:11. Autobusové nádraží je docela vzdálené od města, takže se zde tento minibus proměnil v dopravní prostředek městské hromadné dopravy a pokračoval dále do města. V autobuse jsme si museli přikoupit lístek za 13 rublů (asi 8 Kč). Řidiči jsme ukázali papír se jménem našeho ubytování, ochotně poradil, ať vystoupíme na Rudém náměstí. Dokonce nám zavolal odvoz do našeho ubytování. Paní majitelka přijela během pár minut. Cesta do ubytování Lybimtsevoy trvala autem asi 3 minuty.

2. Ubytování – penzion Lybimtsevoy

Penzion Lybimtsevoy se nachází ve velmi klidné části města v ulici Sadovyy pereulok, 12Б. Cena za ubytování za noc pro jednu osobu byla 1425 rublů (asi 827 Kč) včetně snídaně. Ubytování se platí pouze v hotovosti! Když jsme přijeli k ubytování, tak nás tam čekal velký rodinný dům se zahradou a ještě jedním zahradním domem. Po příjezdu jsme ještě chvíli museli čekat, než odjedou předchozí ubytovaní hosté, tak nás majitelka usadila na zahradě a donesla nám čaj a domácí pirožky. Jinak majitelé jsou velmi příjemní a ochotní lidé. Už jenom to, že pro nás dojeli k autobusu a při odjezdu nás zase odvezli až na autobusové nádraží. A pečivo s čajem na uvítání byl jenom další pěkný bonus. Majitel domu je učitel v autoškole.

Mysleli jsme si, že budeme ubytovaní v zahradním domku, ale jak jsme později zjistili, tak v zahradním domku bydleli sami majitelé a hosty ubytovávali u sebe doma, buď v podkroví, v patře nebo ve sklepě, který byl předělán na bytovou jednotku. Byt v patře byl s dispozicí 2+1 (ložnice, obývací pokoj s rozkládacím gaučem a kuchyň) s toaletou a koupelnou. Jediné, co bylo divné, bylo to, že v tomto bytě nechali všechny své osobní věci, takže v obývacím pokoji nechyběly knížky, ve vitrínách vystavený porcelán, různé suvenýry z cest a v koupelně sprchové gely a šampóny (pro hosty byly připravené zvlášť).

Snídaně probíhaly ve velké garáži, která sloužila i jako učebna autoškoly. K snídani bylo pečivo, vajíčka, čerstvé palačinky, káva a čaj.

3. Gastronomie
Nahoru

Když se řekne ruská kuchyně, každému se hned asi vybaví boršč, kaviár a vodka. Ale samozřejmě to není to jediné, co Rusové jedí. Jejich kuchyně je díky velikosti země rozmanitá a každý kraj má svou specialitu. Základními potravinami ruské kuchyně jsou ryby, drůbež, zvěřina, houby a zelenina (řepa a zelí).

Dalšími ruskými specialitami jsou: hovězí Stroganoff (hovězí nařezané na nudličky se žampiony, cibulí v kysané smetanové omáčce), bliny (lívance z pohankové nebo pšeničné mouky plněné kaviárem nebo džemem), pelmeně (vařené těstovinové taštičky plněné masem), pirožky (pokrm z kynutého těsta plněný masem, houbami a zelím nejčastěji podávaný k polévkám) a šči (polévka z kysaného zelí nebo kapusty, zelených bylinek a smetany).

V Suzdalu nenajdete rychlo-občerstvení jako je McDonald´s, KFC nebo Burger King. Je zde ale několik obchodů s potravinami i restaurací. My jsme měli v ubytování plně vybavenou kuchyň, takže nebyl problém si zde něco uvařit.

4. Doprava v Suzdalu
Nahoru

Suzdal je velmi malé město, takže se zde všude dostanete pěší chůzí. Všechny významné památky jsou v docházkové vzdálenosti. Nejvzdálenější památka (Muzeum ruského dřevěného stavitelství) z našeho ubytování byla vzdálená asi 2,5 kilometrů. Autobusy zde sice jezdí, ale budou tady možná jedna dvě linky. My jsme zde autobusem nejezdili, takže nevíme odkud, kam jezdí a kolik je zde linek. Lístek na autobus stojí 13 rublů (asi 8 Kč).

5. Navštívená místa (památky)

Nemá cenu popisovat každý navštívený kostel (chrám) v Suzdalu, protože je jich zde okolo stovky, ale popíšu zde alespoň tři památky, které by jste myslím neměli vynechat při své návštěvě.

Suzdalský Kreml – vstupné je pro dospělé od 50 do 80 rublů (asi od 30 do 47 Kč) podle navštíveného objektu nebo 250 rublů (asi 145 Kč) za všechny vstupy. Děti do 15 let mají vstupné za 30 rublů (18 Kč) do každého objektu nebo 100 rublů (asi 58 Kč) za všechny vstupy. Vstup do chrámu Narození Panny Marie stojí 80 rublů (asi 47 Kč).

Kreml je původní jádro města, kolem kterého stály hliněné valy dlouhé 1400 metrů s prkennými stěnami a věžemi, které vymezovaly historické území bývalé pevnosti. Hlavním vstupem do Kremlu byla Eliášova brána, která je dnes stejně jako původní opevnění zaniklá. Zůstaly pouze hliněné valy. Hned u vstupu za bývalou Eliášovou bránou stojí kostel chrám Nanebevzetí Panny Marie.

Nejvýznamnější a zároveň nejstarší stavbou Kremlu, ale i celého Suzdalu, je chrám Narození Panny Marie, který bezpečně poznáte už z dálky díky modrým kopulím se zlatými hvězdami. Za zmínku stojí u chrámu jeho interiér, kde jeho podstatnou část vnitřní výmalby tvoří fresky z roku 1634 a zlatem se zde také nešetřilo. U vstupu do chrámu je vystaven originál Zlatých dveří se zlatou malbou na černém pozadí. Jsou zde vyobrazeny obrazy svatých, náměty ze Starého i Nového zákona a pohádkovými zvířaty. Naproti chrámu stojí zvonice z roku 1635.

Největší stavbou Suzdalské Kremlu je Arcibiskupský palác, který dnes slouží jako historické muzeum. Současnou podobu získal palác po přestavbě na konci 17. století, kdy bylo několik různých staveb pospojováno průchody a chodbami. Hlavní dominantou je velký sál sv. Kříže pro oficiální audience, který má plochu 338 m2 a klenutý strop vysoký 9 metrů.

Další zajímavou stavbou je jeden ze tří dřevěných kostelů v Suzdalu – kostel sv. Mikuláše. Zbylé dva kostely (chrámy) jsou v muzeu dřevěného stavitelství. Kostel je z roku 1766 a do Suzdalu byl převezený v roce 1960 z vesnice Glotovo.

Muzeum ruského dřevěného stavitelství – vstupné 200 rublů (asi 116 Kč), děti do 15 let 80 rublů (asi 47Kč).

Muzeum se nachází na druhém břehu řeky Kamenky nedaleko Suzdalského Kremlu. V muzeu si můžete udělat představu o životě ruských rolníků. Z okolí Suzdalu a Vladimirské oblasti sem byly převezeny všechny dřevěné stavby včetně dvou chrámů, hospodářských budov, několika obytných domů a dvou větrných mlýnů. Menší z chrámů – chrám Narození Páně – je z roku 1776 a byl přivezený z obce Patakino, větší – chrám Proměnění Páně – pochází z roku 1756 a je původně z obce Kozljatěvo. Do většiny stavení včetně chrámu Narození Páně je možný vstup.

Klášter sv. Eutýnia Suzdalského – někdy označován také jako Spaso - Jevfimijův klášter. Platí se zde vstupné, uvnitř jsme ale nebyli, protože jsme zde byli v pondělí a to je klášter zavřený. Klášter byl založený roku 1352 jako dřevěná pevnost, ale z této doby se nic nezachovalo. V 17. století byl klášter obehnaný mohutnými cihlovými hradbami o délce 1400 metrů, doplněný 12 věžemi včetně 22 metrů vysoké vstupní věže. Hlavním chrámem v objektu je chrám Proměnění Páně se zeleno-zlatými cibulovými kupolemi, nalevo od chrámu stojí zvonice s kaplí Narození sv. Jana Křtitele a vlevo od chrámu červeno-bílý refektář s chrámem Nanebevzetí Panny Marie. Klášter byl od roku 1766 až do roku 1939 používán jako státní vězení. Od této doby byl opravován jako muzeum.

6. Počasí
Nahoru

Díky velikosti Ruska má země několik rozdílných klimatických oblastí. Počasí na severu a ve středu Ruska je typické velkými teplotními rozdíly během roku. Oblast Sibiře je zase známá velmi nízkými teplotami a častými srážkami. Suzdal má chladné dlouhé zimy a krátká teplá léta. Nejteplejšími měsíci jsou červen až srpen, kdy je průměrná nejvyšší teplota 22,8°C a nejnižší průměrná 12,6°C. V tyto měsíce ale může být i teplota přes 30°C. Nejchladnějšími měsíci jsou listopad až únor, to teploty klesají k minusovým hodnotám. Během našeho pobytu bylo příjemné teplé a slunečné počasí.

7. Orientační ceny v Suzdalu

Obchod na trhovém náměstí

8. Cesta ze Suzdalu do Moskvy
Nahoru

Z penzionu nás majitel odvezl autem na autobusové nádraží. Autobusem jsme odjeli v 12:00 do Vladimiru, kam jsme dorazili v 12:48. Jízdenka stála pro jednu osobu 65,50 rublů (asi 38 Kč). Ve Vladimiru jsme měli asi 4 hodiny času, takže jsme si zašli na jídlo do bufetu na autobusovém nádraží a potom jsme se šli projít pěšky do města. Vysokorychlostním vlakem Sapsan jsme z Vladimiru odjeli v 16:52. Cena jízdenky pro jednu osobu byla 1374 rublů (asi 797 Kč). Vlak byl opět krásný, tichý a jeho součástí byl i jídelní vůz. Do Moskvy jsme přijeli na nádraží Kurskij vokzal v 18:40. Jelikož jsme měli hotel objednaný nedaleko našeho předchozího hotelu Cosmos (stanice metra V.D.N.K.H., oranžová linka č. 6), věděli jsme přesně, kudy máme jet. Lístek na metro stojí 30 rublů (asi 18 Kč). Po výstupu ze stanice metra V.D.N.K.H. jsme šli směrem k hotelu Cosmos a na první křižovatce jsme zahnuli doprava (hotel Cosmos budete mít po levé straně) a na další křižovatce jsme opět zahnuli doprava a druhý dům po pravé straně je hotel Oksana (15, bldg. 2, Yaroslavskaya str.).

Více fotografií naleznete v galerii