ZPĚT

Kambodža - Sihanoukville

(4. - 9.3.2011)

Kambodža je království v jihovýchodní Asii. Hlavním městem je Phnom Penh. Kambodža má přes 13,6 miliónu obyvatel (odhad). Sousedními státy jsou Thajsko, Laos a Vietnam. Země je jednou z nejchudších v regionu, zejména díky řádění Rudých Khmerů, kteří v letech 1975-1979 vyvraždili na 2 miliony obyvatel (téměř čtvrtina tehdejší populace). Kambodža se dělí na 20 provincií a 4 města. Dvacátým pátým dílem je jezero Tonlesap o rozloze 3000 km2. Z národností jsou nejvíce zastoupeny Khmerové (90%), Vietnamci (5%), Číňané (1%), Thajci a Čamové. Nejrozšířenějším náboženstvím je thérávádový buddhismus (96%). Země je velmi chudá a zvyklá na hospodářskou pomoc ze zahraničí. Přes 30 % obyvatelstva trpí podvýživou. Hlavním zdrojem vývozu je pro zemi dřevo a produkty z něj, což se bohužel odrazilo na necitlivém odlesňování. Od roku 1969, kdy více než 70 procent území pokrýval primární deštný prales, kleslo pokrytí lesy na pouhé 3,1 procenta v roce 2007. Mezi roky 1990 až 2005 ztratila Kambodža celkem 25 000 kilometrů čtverečních lesa.

Zajímavostí je, že současný král Norodom Sihamoni je jediný monarcha, který hovoří plynule česky, dále hovoří plynně francouzsky a dobře i anglicky a rusky. Kambodžský král v letech 1962 až 1975 studoval v Československu, nejprve základní školu a poté na Pražské konzervatoři a od roku 1971 studoval tanec, hudbu a divadlo na Akademii múzických umění (AMU) v Praze.

V Kambodži jezdí auta po pravé straně vozovky, ale je zde dost aut dovezených z Anglie, tak se často stává, že mají auta řízení na pravé straně. Časový posun oproti České republice je +6 hodin. Pro vstup do Kambodži je potřeba vízum, které se vyřizuje na letišti. Jeho cena je 20 USD a k vyřízení je nutná jedna pasová fotografie. Pozor, při odletu ze země se platí odletový poplatek! Dospělí 25 USD, děti do 12 let 13 USD a děti do dvou let neplatí nic. Platit se dá pouze v amerických dolarech nebo platební kartou. Stejné poplatky se platí i při domácích letech. Dospělí i děti 6 USD a děti do dvou let neplatí nic. Používají zde jiný typ elektrických zásuvek než u nás a oficiální měnou je kambodžský riel (KHR). Kurz během našeho pobytu byl 1000 rielů = asi 4,14 Kč. Běžně se zde dá platit americkými dolary, které používají téměř jako svoji měnu. Často mají v obchodech cenovky v amerických dolarech. Jeden americký dolar je 4000 rielů a podle toho přepočítávají ceny. Úředním jazykem je khmerština. Někteří obyvatelé mluví francouzsky a anglicky.

Sihanoukville je přístavní město na jihu Kambodže u pobřeží Thajského zálivu asi 230 km od hlavního města Phnom Penh. Město dostalo název podle tehdejšího krále Norodoma Sihanouka. Žije zde téměř 200 000 obyvatel. Sihanoukville je dobře dostupné autobusem z Phnom Penh národní silnicí č. 4. U města je také mezinárodní letiště Kang Keng ,ale od červnové nehody letadla v roce 2007 nedošlo na pravidelnou dopravu. Turisty je Sihanoukville vyhledávané pro klidné pláže s bílým pískem, oproti turisty oblíbenému Thajsku. V Sihanoukville se také nachází mimo jiné hlavní továrna pivovaru Angkor Beer, kambodžského národního piva.

Cestopis z dovolené je pro přehlednost rozdělen do několika kategorií.

1. Cesta z Phnom Penh do Sihanoukville
    7. Cesta ze Sihanoukville zpět do České republiky
1. Cesta z Phnom Penh do Sihanoukville
Nahoru

Z Phnom Penh jsme jeli autobusem spol. Mekong Express Limousine Bus k moři do Sihanoukville. Cena jízdenky pro jednu osobu byla 5 USD. Na recepci hotelu, den před odjezdem, zavolali do společnosti, aby nám objednali minibus, který vozí cestující k velkému autobusu. Lístky jsme koupili až u stanoviště velkého autobusu. Cesta minibusem k velkému autobusu trvala z hotelu 10 minut.

Odjezd velkého autobusu byl v 14:40 a po dvouhodinách jízdy byla malá pauza. Do Sihanoukville jsme dorazili po 4 hodinách a dvaceti minutách v 19:00. Během cesty jsme v autobuse dostali zdarma vodu (500 ml), vlhčený ubrousek a sladké pečivo (chutnalo jako vánočka). Od autobusu k našemu ubytování v Cove Beach Bungalows jsme jeli tuk-tukem za 5 USD. Cesta trvala asi 10 minut. Bohužel se nedá zajet až přímo k bungalovům, takže se musí ještě pěkný kus pěšky podél moře. A s kufry je to docela makačka. Naštěstí si pro kufry došli zaměstnanci bungalovů, až k naší zastávce tuk-tuků a odnesli nám je k recepci.

2. Ubytování – Cove Beach Bungalows
Nahoru

Ubytovaní jsme byli v Cove Beach Bungalows. Měli jsme objednané dva bungalovy, ale nedorozuměním byl volný pouze jeden. Tak nám místo toho nabídli apartmán pro 6 osob. Cena za apartmán byla 55 USD za noc včetně snídaně. Tomuto komplexu šéfuje Angličan z Manchesteru, jak nám později řekl, taky nám nabídl drink „zdarma“ (nápoje nám při placení ubytování stejně naúčtovali) jako kompenzaci za problémy.

Bungalovy jsou, jak už jsem psal výše, docela špatně přístupné pro turisty s kufry. Od nejbližší silnice se musí ještě kus pěšky podél pláže a cesta vede po vyšlapaných cestách v hlíně, po dlažbě okolních restaurací atd. Ale abych neodrazoval případné návštěvníky, tak to není zas tak strašná cesta a navíc kufry vám od silnice případně přinesou pracovníci z bungalovů. Další ztížením cesty s kufry je to, že bungalovy jsou postavené v kopci. Takže se kufry musejí tahat po schodech (opět pomůže případně personál bungalovů). My jsme dostali ubytování v nejvyšším bodě, takže jsme se pěkně prošli.

Co se týče samotného ubytování, tak jsou bungalovy i apartmány velmi střídmě vybavené. Kromě postelí je zde pouze ratanový nábytek a v apartmánu byla televize, není zde klimatizace, zato jsou v každé místností ventilátory. Apartmány a bungalovy jsou stavěné tak, že mají většinou dřevěnou podlahu, která je postavena nad úrovní terénu, takže stavby větrají. V našem apartmánu byly dokonce v jednom pokoji okna bez skel (pouze se daly případně zavřít okenice). V apartmánu nám zlobil elektrický proud a díku tomu nám každou chvíli přestalo svítit světlo v koupelně. V apartmánu byly elektrické zásuvky evropského typu, přesto doporučuji raději vzít s sebou adaptér. U recepce je možnost občerstvení, ale v blízkém okolí je také spousta restaurací a levnějších.

Resort Cove Beach Bungalows je sice přímo u moře, ale k dispozici je zde hodně malá pláž a v moři je spousta velkých kamenů a řas, proto se zde nedá plavat, natož chodit. Pokud jsme chtěli normální pláž, museli jsme zpět k příjezdové silnici. Tam je velká pláž Serendipity Beach s bílým pískem a mořské dno je zde pokryté pouze pískem.

Stejně jako v Phnom Penh nám ochotně z recepce objednali odvoz minibusem, který nás odvezl k velkému autobusu. Velkým autobusem jsme se vraceli zpět do Phnom Penh. Minibus pro nás přijel k silnici u pláže Serendipity Beach, takže jsme ušetřili za tuk-tuk.

3. Gastronomie
Nahoru

Hlavními potravinami kambodžské kuchyně jsou rýže, nudle, ryby a vepřové maso. V restauracích samozřejmě podávají i ostatní druhy (hovězí a kuřecí). Nudle i rýži nejčastěji podávají smaženou s různými druhy masa i mořskými plody. Nudlí mají nespočet druhů, ale typickými pro Kambodžu jsou Khmerské nudle. Khmerské nudle jsou tenké průhledné nudle. Mě osobně nijak nenadchly, chuťově nejsou špatné, ale docela špatně se jedí, nejdou moc kousat, jsou takové žvýkavé. Tradičním khmerským pokrmem je Amok, což je ryba nebo jiné maso v kokosovém mléce podávané s rýží. Do většiny jídel také přidávají citrónovou trávu (to mě ale začalo po čase vadit a citrónovou trávu jsem pak nemohl ani cítit).

4. Doprava v Sihanoukville

Kromě pěší chůze je zde, jako v celé Kambodži, nejběžnější dopravní prostředek tuk-tuk. S ním se dá za pár dolarů dojet kamkoliv. Vzhledem k tomu, že jsme byli v Sihanoukville pouze jeden a půl dne, tak jsme nikam necestovali a nejbližší okolí jsme si prošli k večeru pěšky.

5. Počasí
Nahoru

V Kambodži je klima ovládané monzuny, období dešťů je od května do října a to teploty mohou klesnout až na 22°C a je velká vlhkost. Období sucha trvá od listopadu do dubna, kdy se teploty šplhají až ke 40°C (kolem dubna). Teplotní rozsah v Kambodži bývá obvykle od 21°C do 35°C.

6. Orientační ceny v Sihanoukville

V Kambodži je pro nás hodně levně. Jídlo se dá v obyčejné restauraci pořídit již od 4000 rielů = 1 USD (asi 17 Kč)! A shake z pravého ovoce stojí 2000 rielů = 0,50 USD (asi 8,50 Kč). Nesmíte samozřejmě chodit do restaurací, kde mají ceny v USD. Tam pak jídla stojí okolo 7 USD (asi 119 Kč). Obyčejná restaurace by se někomu nemusela zdát dost čistá, ale není se opravdu čeho obávat. My jsme se zde normálně stravovali a žádné problémy nedorazily. Občas se stane, že se po stěně prochází ještěrka, ale to je v takovýchto restauracích běžné. Tyto restaurace bývají totiž většinou celou jednou stranou otevřené do ulice. Ve všech restauracích a obchodech je možné platit riely i dolary. Při placení vám většinou vrátí ve měně, ve které platíte. Pokud by tu danou měnu neměli, vrátí vám ve měně opačné. Místní přepočítávají 1 USD = 4000 rielů. Takže koupíte-li si něco za 0,50 USD a zaplatíte jednodolarovou bankovkou, vrátí vám 2000 rielů. Na trzích a u stánků je samozřejmostí smlouvání ceny.

Příklady cen:

3 USD
Shake mix ovoce
Restaurace u Cove Beach
Večeře – grilované kuřecí maso s hranolky
3,50 USD
Palačinka s ovocem (ananas)
Stánek BBQ Hut na ulici
Pohár - čerstvé ovoce
se zmrzlinou
3 USD
Cukrárna Sihanoukville
Poštovní známka do Evropy (pozn. pohled nedošel)
3000 rielů
Sihanoukville
Oběd – rýže s kuřecím masem, krevetami a vajíčkem
4,75 USD
Letiště Phnom Penh
Ledový čaj
Večeře
5,50 RM
Food Garden na letišti Kuala Lumpur (LCCT)
Zákusek (dort)
5 RM
Oběd
8,50 RM
Food Garden na letišti Kuala Lumpur (KLIA)
Čaj
6 riyalu
Letiště v Saudské Arábii

7. Cesta ze Sihanoukville zpět do České republiky
Nahoru

Ze Sihanoukville jsme se nejprve vrátili autobusem do Phnom Penh. Stejně jako v Phnom Penh nám v Cove Beach Bungalows ochotně z recepce objednali odvoz minibusem, který nás odvezl k velkému autobusu. Minibus pro nás přijel k silnici u pláže Serendipity Beach, takže jsme ušetřili za tuk-tuk. Cesta k velkému autobusu trvala 18 minut. Autobus odjel v 7:35 a do Phnom Penh jsme dorazili v 11:15. Cena jízdenky pro jednu osobu byla 5 USD. V Phnom Penh jsme vystoupili na první zastávce, která je blízko letiště. Odtud jsme dále pokračovali tuk-tukem, který nás za 5 USD odvezl na letiště. Cesta trvala 8 minut. Na letišti jsme se odbavili a pak jsme šli zaplatit odletový poplatek 25 USD (děti do 12 let 13 USD). Přijímají pouze USD nebo platební karty. O tomto poplatku jsme se dozvěděli náhodou, když jsme si prohlíželi brožuru v hotelu v Phnom Penh. Nikde na to neupozorňují, takže jsme museli mít pořád v záloze 25 USD, protože jsme nevěděli, jestli berou platební karty. Na letišti jsou k dispozici v hale dva počítače s připojením na internet zdarma.

Letiště v Phnom Penh jsme opustili v Airbusu A320-200 (reg. 9M-AHA) spol. AirAsia v 16:49 a na letišti v Kuala Lumpur (LCCT) jsme přistáli v 18:18 kambodžského času (19:18 malajského času). Cena letenky pro jednu osobu byla včetně občerstvení 61,35 RM (asi 356 Kč). Na letišti v Kuala Lumpur jsme opět přespali v hotelu Tune. Hotel Tune je přizpůsoben k přespání pro cestující, kteří zde bydlí pouze jednu noc a zase pokračují ve svých cestách. Tomu odpovídá i vybavení pokojů, jsou malé a nečekejte tady žádnou televizi, ledničku atd. Pokoje jsou ale jinak krásné. Je zde koupelna, trezor, klimatizace a stropní ventilátor. Cena za noc byla 89 RM (asi 500 Kč) a platí se zde zvlášť za snídani, použití klimatizace (na 12 hodin nebo 24 hodin), ručníků a fénu. Snídaně stojí 6 RM (asi 35 Kč), klimatizace na 12 hodin stojí 13,62 RM (asi 77 Kč), na 24 hodin 21,20 RM (asi 119 Kč), ručníky 5,30 RM (asi 30 Kč) + vratná záloha 10 RM (asi 56 Kč) a fén 1 RM (asi 6 Kč). V hotelu jsou u recepce k dispozici 4 počítače s připojením na internet zdarma. Snídaně jsou v kavárně Olé Café, která má otevřeno 24 hodin denně nebo v restauraci Decanter, která je otevřena od 9:00. V kavárně se podává ke snídani pouze sendvič + nápoj (káva nebo čaj) a v restauraci Decanter mají výběr z více druhů snídaní. K hotelu jezdí od terminálu hotelový minibus za 1 RM (asi 6 Kč) za osobu. Na letišti LCCT je možnost občerstvení ve Food Garden, které je kousek od hotelu Tune.

Druhý den jsme se přesunuli na druhý terminál (KLIA), odkud létá společnost Saudi Arabian Airlines. Mezi terminály jezdí za 2,50 RM (asi 14 Kč) autobus. Cesta trvá 15 minut. V terminálu KLIA je opět možnost levného občerstvení ve Food Garden. Pozor na vhodné oblečení u společnosti Saudi Arabian Airlines. Do letadla Vás nepustí v krátkých kalhotách, sukních nebo s odhalenými rameny! Letadlo zpoždění nemělo, takže jsme v 15:20 (29°C) opustili letiště v Kuala Lumpur (KLIA). Letěli jsme Boeingem 747-400 (reg. HZ-AIY) a tentokrát nebylo tak prázdné jako při cestě sem. Nyní bylo úplně plné samými věřícími, kteří letěli na pouť do Mediny. Cena zpáteční letenky z Kuala Lumpur do Milána byla 10591 Kč. Na letišti v Rijádu jsme přistáli po 7 hodinách a 45 minutách v 23:05 malajského času (18:05 saudského času) a při venkovní teplotě 25°C. Na letišti v Rijádu jsme měli mít 7 hodinovou pauzu, ale letadlo mělo hodinové zpoždění, takže jsme na letišti strávili dlouhých nudných 8 hodin. Na letišti není nic, málo obchodů a ještě tam byla zima od klimatizace. Během čekání jsme dostali zdarma, stejně jako při cestě do Kuala Lumpur, na letišti občerstvení po předložení palubní vstupenky. Rijádské letiště King Khalid jsme tedy nakonec opustili v 3:23 v Airbusu A320-200 (reg. HZ-ASB) spol. Saudi Arabian Airlines. Na milánském letišti Malpensa jsme přistáli po 5 a půl hodinách v 8:56 saudského času (6:56 našeho času) a při teplotě 0°C.

Na letišti Malpensa jsme museli přejet autobusem z terminálu 1 do terminálu 2. Ze stanoviště P3 jezdí zdarma každých 7 minut autobus linky A (od 23:07 do 5:37 jezdí každých 30 minut). Cesta mezi terminály trvá 6 minut. V terminálu 2 jsme konečně nasedli na náš poslední let a v 10:34 jsme opustili letiště Malpensa v Airbusu A319-100 (reg. G-EZMS) spol. EasyJet. V Praze na letišti Ruzyně jsme přistáli po hodině letu v 11:40. Cena letenky byla 1559 Kč.

Více fotografií naleznete v galerii

Mapa Sihanoukville (*.jpg 294 kB)
Žádost o vízum (*.jpg 268 kB)