ZPĚT

Kambodža - Siem Reap

(28.2. - 2.3.2011)

Kambodža je království v jihovýchodní Asii. Hlavním městem je Phnom Penh. Kambodža má přes 13,6 miliónu obyvatel (odhad). Sousedními státy jsou Thajsko, Laos a Vietnam. Země je jednou z nejchudších v regionu, zejména díky řádění Rudých Khmerů, kteří v letech 1975-1979 vyvraždili na 2 miliony obyvatel (téměř čtvrtina tehdejší populace). Kambodža se dělí na 20 provincií a 4 města. Dvacátým pátým dílem je jezero Tonlesap o rozloze 3000 km2. Z národností jsou nejvíce zastoupeny Khmerové (90%), Vietnamci (5%), Číňané (1%), Thajci a Čamové. Nejrozšířenějším náboženstvím je thérávádový buddhismus (96%). Země je velmi chudá a zvyklá na hospodářskou pomoc ze zahraničí. Přes 30 % obyvatelstva trpí podvýživou. Hlavním zdrojem vývozu je pro zemi dřevo a produkty z něj, což se bohužel odrazilo na necitlivém odlesňování. Od roku 1969, kdy více než 70 procent území pokrýval primární deštný prales, kleslo pokrytí lesy na pouhé 3,1 procenta v roce 2007. Mezi roky 1990 až 2005 ztratila Kambodža celkem 25 000 kilometrů čtverečních lesa.

Zajímavostí je, že současný král Norodom Sihamoni je jediný monarcha, který hovoří plynule česky, dále hovoří plynně francouzsky a dobře i anglicky a rusky. Kambodžský král v letech 1962 až 1975 studoval v Československu, nejprve základní školu a poté na Pražské konzervatoři a od roku 1971 studoval tanec, hudbu a divadlo na Akademii múzických umění (AMU) v Praze.

V Kambodži jezdí auta po pravé straně vozovky, ale je zde dost aut dovezených z Anglie, tak se často stává, že mají auta řízení na pravé straně. Časový posun oproti České republice je +6 hodin. Pro vstup do Kambodži je potřeba vízum, které se vyřizuje na letišti. Jeho cena je 20 USD a k vyřízení je nutná jedna pasová fotografie. Pozor, při odletu ze země se platí odletový poplatek! Dospělí 25 USD, děti do 12 let 13 USD a děti do dvou let neplatí nic. Platit se dá pouze v amerických dolarech nebo platební kartou. Stejné poplatky se platí i při domácích letech. Dospělí i děti 6 USD a děti do dvou let neplatí nic. Používají zde jiný typ elektrických zásuvek než u nás a oficiální měnou je kambodžský riel (KHR). Kurz během našeho pobytu byl 1000 rielů = asi 4,14 Kč. Běžně se zde dá platit americkými dolary, které používají téměř jako svoji měnu. Často mají v obchodech cenovky v amerických dolarech. Jeden americký dolar je 4000 rielů a podle toho přepočítávají ceny. Úředním jazykem je khmerština. Někteří obyvatelé mluví francouzsky a anglicky.

Siem Reap je hlavní město stejnojmenné provincie v Kambodži. Samotný název města znamená doslovně „porážka Thajska“. Místo tak bylo pojmenováno jako připomínka dávné vítězné bitvy Khmerů s thajskou armádou. Počet obyvatel se odhaduje mezi 100.000 až 130.000 osobami.

Cestopis z dovolené je pro přehlednost rozdělen do několika kategorií.

1. Cesta z Kuala Lumpur do Siem Reap
    2. Ubytování - hotel Pacific Siem Reap
    3. Gastronomie
    4. Doprava v Siem Reap
    5. Navštívená místa (památky)
    6. Počasí
    7. Orientační ceny v Siem Reap
    8. Cesta ze Siem Reap do Phnom Penh (Kambodža)
1. Cesta z Kuala Lumpur do Siem Reap
Nahoru

Z Kuala Lumpur jsme odletěli v 6:58 v Airbusu A320-200 (reg. 9M-AFV) spol. Air Asia a v Siem Reap jsme přistáli v 8:39 (7:39 kambodžského času, 25°C). Cena jednosměrné letenky byla 115 RM (asi 667 Kč) včetně objednaného jídla. Po příchodu do haly letiště jsme dostali k vyplnění příletovou kartu a žádost o vízum. Vyplněné formuláře spolu s pasovou fotografií, pasem a 20 USD jsme odevzdali u přepážky. Pokud nebudete mít přesně 20 USD, nevadí, u přepážky vracejí zpět v USD. Pas spolu s žádostmi poté projde pod rukama dalších asi 15 pracovníků a na konci řetězu dostanete pas s vízem. Jeden pracovník potvrdí vízum, další příletovou kartu, další nalepí fotografii, další ji následně orazítkuje a tak to jde dál. Možný recept na snížení nezaměstnanosti…?

Venku před terminálem jsme si u stánku objednali taxi. Taxi má z letiště do města pevnou cenu. Odvoz motorkou stojí 2 USD, osobní auto 7 USD a minivan 10 USD. Cesta do našeho hotelu Pacific Siem Reap trvala z letiště asi 10 minut. Řidič taxi hned využil situace a nabízel nám, že nás bude vozit po památkách. Domluvili jsme tedy cenu a mohli jsme odpoledne vyrazit na výlet.

2. Ubytování - hotel Pacific Siem Reap
Nahoru

Ubytovaní jsme byli v hotelu Pacific Siem Reap (ulice Road No. 6, Kaksekam Village). Cena za noc pro jednu osobu včetně snídaně byla 25 USD (447 Kč). Po příjezdu do hotelu jsme dostali u recepce nápoj na uvítanou. Pokoje hotelu jsou velice slušně vybavené. Nechybí televize, minibar (placený), trezor a samozřejmě klimatizace. V koupelně je potom velký sprchový kout a vana. Chvíli po ubytování nám na pokoj přinesli čerstvé ovoce na uvítanou. Ke snídani bylo na výběr s různých druhů ovoce, sladkého pečiva a toastů.

Hotel nabízí zdarma pro ubytované hosty posilovnu, jacuzzi a saunu. Součástí hotelu je samozřejmě i venkovní bazén. Ručníky jsou připravené na každém lehátku.

3. Gastronomie
Nahoru

Hlavními potravinami kambodžské kuchyně jsou rýže, nudle, ryby a vepřové maso. V restauracích samozřejmě podávají i ostatní druhy (hovězí a kuřecí). Nudle i rýži nejčastěji podávají smaženou s různými druhy masa i mořskými plody. Nudlí mají nespočet druhů, ale typickými pro Kambodžu jsou Khmerské nudle. Khmerské nudle jsou tenké průhledné nudle. Mě osobně nijak nenadchly, chuťově nejsou špatné, ale docela špatně se jedí, nejdou moc kousat, jsou takové žvýkavé. Tradičním khmerským pokrmem je Amok, což je ryba nebo jiné maso v kokosovém mléce podávané s rýží. Do většiny jídel také přidávají citrónovou trávu (to mě ale začalo po čase vadit a citrónovou trávu jsem pak nemohl ani cítit).

4. Doprava v Siem Reap

My jsme po památkách jezdili s řidičem taxi, který nám svoje služby nabídl během jízdy z letiště do hotelu. Vždy jsme se domluvili, co chceme vidět a on nám naplánoval cestu. Potom jsme ještě dohodli cenu. Za první výlet, který trval šest a půl hodiny, jsme se dohodli na ceně 45 USD (asi 765 Kč). Během tohoto času jsme stihli oběd v restauraci, plovoucí vesnici, nákup lístků do chrámu Angkor Wat a potom západ slunce v Angkor Wat. Druhý den jsme za téměř šesti hodinový výlet dali 30 USD (asi 510 Kč). Druhý výlet byl do chrámu Ta Prohm a do chrámu Angkor Wat. Výhodou je, že se tito řidiči vyznají, znají otevírací doby a občas vám i zajistí nějakou slevu. Tak jako se nám stalo při cestě na plovoucí vesnici (Floating Village), kde chtěli za plavbu lodí 20 USD a když jsme odmítli, tak nám taxikář vyjednal cenu 12 USD (více v bodě č. 5 navštívená místa – památky)!

Další možností dopravy po Siem Reap je tuk-tuk. Tuk-tuk je relativně levná a rychlá doprava po městě. Za desetiminutovou jízdu z hotelu do Old Marketu chtějí 3 USD za tuk-tuk (pro max. 4 osoby). Řidiči tuk-tuku na nás bez problémů počkali u tržiště Old Market, než si ho prohlédneme a pak nás zase odvezli do hotelu. Za jízdu jsme jim platili až u hotelu.

5. Navštívená místa (památky)
Nahoru

Plovoucí vesnice (Floating Village) - plovoucí vesnice je několik desítek domů ukotvených na jezeře, něco jako hausbóty, ale tohle jsou doopravdy domy. Nechybí tady ani kostel, policie a obchody. K plovoucí vesnici, která je na jezeře Tonle Sap Lake, se pluje lodí z přístavu. Přístav je vzdálen od hotelu asi 50 minut jízdy automobilem. Plavba lodí k vesnici stojí 20 USD pro jednu osobu. Tato cena se nám zdála na Kambodžu přemrštěná, a proto jsme se rozhodli, že k vesnici nepoplujeme. Chtěli jsme se tedy alespoň projít okolo přístavu do části, kde se z lodí vystupuje, ale vtom na nás začali pokřikovat prodavači lístků, že tam bez lístku nesmíme. Poté na nás ještě zavolali nějakého hlídače, aby nám také pohrozil. Přitom to byla normální veřejná silnice. Vlezli jsme tedy zpět do taxíku a řekli jsme mu, že chceme zpět na hotel a vtom nám řidič řekl, že zkusí vyjednat slevu. To se nakonec povedlo a za 12 USD jsme mohli vyplout. Sleva byla 8 USD (téměř 140 Kč)! Tady bylo vidět, jak chtějí z turistů vyždímat co nejvíc peněz.

Cesta lodí z přístavu k vesnici trvala 35 minut. Během plavby k nám přijížděly jiné lodě, většinou s žebrajícími rodinami. Také se nám stalo, že najednou zezadu do naší lodi přišel malý kluk, který prodával chlazené nápoje, prostě přeskočil z lodě svého táty na naši loď a začal prodávat.

Po příjezdu do vesnice jsme projeli kolem několika domů a poté jsme zakotvili u většího plovoucího domu, který slouží jako restaurace a obchod se suvenýry. Je zde také malá výstava s tématem rybolovu, nádrž s několika živými krokodýly a menší vyhlídka, ze které je rozhled na celou plovoucí vesnici. Okolo této restaurace neustále plavaly malé žebrající děti v lavorech a pokřikovaly nejoblíbenější „kambodžskou“ větu one dollar (jeden dolar). Po 40 minutové pauze jsme se vydali zpět do přístavu. Po příjezdu do přístavu po nás ještě řidiči lodi chtěli 5000 rielů = 1,25 USD.

Tržiště Old Market (Phsar Chhas, Psar Chaa) - na staré tržiště jsme jeli z hotelu tuk-tukem za 3 USD. Cesta trvala asi 10 minut. Během doby, co jsme byli na tržišti, na nás řidiči tuk-tuku čekali. Peníze za jízdu jsme jim zaplatili až u hotelu. Na trhu se dá koupit vše možné, od suvenýrů přes oblečení, potraviny, koření až po sortiment domácích potřeb. Na trhu je samozřejmostí smlouvání. Tržnice je celá zastřešená a tak je uvnitř při prodírání se úzkými uličkami mezi stánky místy až nesnesitelné vedro. U stánku mají sice ventilátory, ale ty moc neochladí. V restauracích na tržišti se dá velmi levně najíst. Jídlo tady stojí už od 1 USD (asi 17 Kč)! A není se třeba ani obávat střevních potíží.

Chrám Ta Prohm - chrám se nachází v Angkoru (asi 5,5 kilometru od Siem Reap). Je jedním z nejoblíbenějších chrámů pro návštěvníky, díky jeho fotogenické a atmosférické kombinaci džungle a stromů rostoucích z trosek. Chrám byl použit i v americkém velkofilmu Lara Croft – Tom Raider. Platí se vstupné (viz. chrám Angkor Wat).

Chrám Angkor Wat - chrám nacházející se v Angkoru (asi 5,5 kilometru od Siem Reap). Byl postaven počátkem 12. století jako královský chrám a hlavní město. Angkor Vat je největším a nejlépe zachovalým chrámem celé oblasti. Chrám se stal symbolem Kambodže a je zobrazen na její státní vlajce i bankovkách.

Vstupné na jeden den stojí 20 USD, na tři dny 40 USD a na sedm dní 60 USD. Při ztrátě vstupenky v Angkoru hrozí pokuta 100 USD resp. 200 USD resp. 300 USD. U každého vstupu do areálu je kontrola vstupenek. Při nákupu lístků musí být každý přítomný osobně, protože na vstupenky dávají fotky návštěvníků. Toto je opatření zejména kvůli korejským návštěvníkům, kteří používali jeden lístek pro více lidí. Na vstupenky je možné si zakoupit závěsné plastové pouzdro na krk. Vstupenky se prodávají od 5 hodin ráno do 17:30. Díky našemu taxikáři, který věděl, jak to chodí, jsme si lístky zakoupili mezi 17:00 a 17:30 a tím pádem jsme mohli ještě tentýž den vidět západ slunce v Angkor Wat. Druhý den pak vstupenka normálně platila. Chrám je otevřen od 5:30 ráno do 17:30.

Můžete navštívit jakýkoliv chrám v Angkoru. My jsme navštívili pouze výše zmiňovaný chrám Ta Prohm a Angkor Wat. Angkor Wat je impozantní stavba, která vás ohromí svou velikostí. Uprostřed chrámu je možnost vyhlídky, kam se dostanete po strmých schodech. Při vstupu na vyhlídku musíte mít zakryté ramena a nohy (kolena), zejména ženy. U mužů kraťasy většinou nevadí. U vstupu na vyhlídku je možnost zapůjčení šátků na zakrytí zdarma, ale pouze omezené množství. Takže budete muset případně počkat, až se šátky zase vrátí. My jsme chrám navštívili ze zadní části a opouštěli jsme ho hlavní bránou. U chrámu je také několik stánků se suvenýry a občerstvením.

6. Počasí
Nahoru

V Kambodži je klima ovládané monzuny, období dešťů je od května do října a to teploty mohou klesnout až na 22°C a je velká vlhkost. Období sucha trvá od listopadu do dubna, kdy se teploty šplhají až ke 40°C (kolem dubna). Teplotní rozsah v Kambodži bývá obvykle od 21°C do 35°C. Během našeho pobytu bylo 28.2.2011 v půl šesté večer 33°C a vlhkost snesitelná.

7. Orientační ceny v Siem Reap

V Kambodži je pro nás hodně levně. Jídlo se dá v obyčejné restauraci pořídit již od 4000 rielů = 1 USD (asi 17 Kč)! A shake z pravého ovoce stojí 2000 rielů = 0,50 USD (asi 8,50 Kč). Nesmíte samozřejmě chodit do restaurací, kde mají ceny v USD. Tam pak jídla stojí okolo 7 USD (asi 119 Kč). Obyčejná restaurace by se někomu nemusela zdát dost čistá, ale není se opravdu čeho obávat. My jsme se zde normálně stravovali a žádné problémy nedorazily. Občas se stane, že se po stěně prochází ještěrka, ale to je v takovýchto restauracích běžné. Tyto restaurace bývají totiž většinou celou jednou stranou otevřené do ulice. Ve všech restauracích a obchodech je možné platit riely i dolary. Při placení vám většinou vrátí ve měně, ve které platíte. Pokud by tu danou měnu neměli, vrátí vám ve měně opačné. Místní přepočítávají 1 USD = 4000 rielů. Takže koupíte-li si něco za 0,50 USD a zaplatíte jednodolarovou bankovkou, vrátí vám 2000 rielů. Na trzích a u stánků je samozřejmostí smlouvání ceny.

Benzín je také levnější než v ČR. Litr naturalu 95 stál v Siem Reap u benzinové pumpy Total 5100 rielů = 1,25 USD (asi 22 Kč) a diesel 4550 rielů = 1,125 USD (asi 20 Kč).

Příklady cen:

Benzinová pumpa Total
Benzín – diesel
4550 rielů

8. Cesta ze Siem Reap do Phnom Penh (Kambodža)
Nahoru

Ze Siem Reap jsme pokračovali dále do Phnom Penh, hlavního města Kambodže. Tuto cestu jsme absolvovali autobusem spol. Sok Sokha Express Limousine Bus. Den před odjezdem jsme taxikáři řekli, ať nás odveze do kanceláře společnosti, kde jsme si koupili lístky na autobus a domluvili jsme si odvoz z našeho hotelu. Cena jízdenky byla 9 USD.

K hotelu pro nás v 11:35 přijel menší autobus, který postupně nabral další cestující z různých hotelů. V 12:15 jsme dorazili na autobusové nádraží, kde jsme přestoupili do velkého autobusu, který jel již do Phnom Penh. Na nádraží se připravte na nápor prodavačů, kteří prodávají ovoce a nápoje. Velkým autobusem jsme odjeli v 12:30. Cestou jsme dostali zdarma lahev vody (500 ml). Po dvou hodinách jízdy jsme měli asi 20 minutovou pauzu, kde byla možnost koupit si malé občerstvení v přilehlých obchodech. Do Phnom Penh jsme dorazili v 18:14. Opět se připravte na velký nápor naháněčů s nabídkou odvozu tuk-tukem. Také jsme si vzali tuk-tuk, který nás za 5 USD odvezl do našeho hotelu Lebiz. Cesta do hotelu trvala 7 minut. Normálně by tato cesta měla stát 3 USD, ale využívají neznalosti turistů a pořádně je natáhnou hned na začátku.

Více fotografií naleznete v galerii

Mapa Siem Reap (*.jpg 1,89 MB)
Žádost o vízum (*.jpg 268 kB)