ZPĚT

Francie - Paříž

(22. - 23.11.2006)

Paříž, hlavní a zároveň největší město Francie s více než 2 mil. obyvatel. Paříž se nachází v severní části Francie v oblasti Ile de France. Rozkládá se na březích řeky Seine. Od roku 1946 tu má svoje stálé sídlo UNESCO, sekretariát Organizace pro Hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) a Evropská centrála národních kriminálních policií Interpol. Tolik letmé seznámení s Paříží a teď už k naší cestě.

Den první:

Nejjednodušší cesta do Paříže je samozřejmě letecky, my jsme letěli se společností SkyEurope (kdo by taky neletěl, když zpáteční letenka pro jednu osobu stála včetně poplatků 540,-!!!). Z ruzyňského letiště jsme odletěli okolo sedmé hodiny ranní a za cca 1,5 hod. jsme přistáli na pařížském letišti Orly Sud. Po vyzvednutí zavazadel a pasové kontrole jsme se vydali k informacím, kde byla k dispozici turistická mapa. Poté jsme šli na plně automatizovaný "vlak", který nás odvezl do stanice Antony, kde jsme přestoupili na RER. Cesta RERem z letiště do centra nás stála „lidových“ cca 250 Kč (9 EUR) - samozřejmě pro jednoho. Paříž má jednu z nejhustších a nejvytíženějších podzemních sítí na světě (5 linek RER označené A-E a 14 linek metra).

My jsme se rozhodli vystoupit ve stanici St-Michel Notre-Dame, protože naší první zastávkou byla katedrála Notre-Dame. Vstup do katedrály je zdarma a může se tam i fotit, za poplatek je možné navštívit věž chrámu, toho jsme ale nevyužili, neboť jsme měli na plánu jinou „rozhlednu“. Poté naše cesta vedla již bez pomoci podzemní dráhy, tedy pěšky. Od Notre-Dame jsme pokračovali k paláci justice (Palais de Justice), a poté dále přes most na ulici Quai des Tuileries, která nás dovedla k museu Louvre (Musée du Louvre), největší galerií v Evropě, kde je vystaven nejslavnější obraz Leonarda da Vinciho – Mona Lisa. Od Louvru je za dobré viditelnosti krásný pohled až na Grande Arche, kde máte v jedné ose "malý vítězný oblouk", náměstí Concorde, Avenue des Champs Élysées, Vítězný oblouk (Arc de Triomphe) a již zmiňovaný Grande Arche.

Notre Dame    Palác Justice    Louvre 1    Louvre 2    Louvre 3

Dále jsme pokračovali přes přilehlý park Tuileries u Louvru, směrem k náměstí Concorde (Place de la Concorde), v jehož středu se nachází minaret z egyptského chrámu v Karnaku. Po přechodu mostu jsme se vydali po nábřežní ulici Quai d´Orsay směrem k dominantě Paříže, Eiffelově věži (Tour Eiffel) od stavitele Gustava Eiffela. Ještě než jsme dorazili k "Eiffelovce", minuli jsme nejnazdobenější most v Paříži – Pont Alexandre III.. Po levé straně se nachází Invalidovna (Les Invalides) s ohromnou zlatou kopulí. Po přechodu mostu bychom se dostali k museu Grand Palais a dále k Avenue des Champs Élysées. Ale jak jsem již zmiňoval, měli jsme namířeno k Eiffelově věži, tudíž jsme pokračovali dále po nábřeží. Ještě jsme cestou minuli Musée du Quai Branly a téměř hned v sousedství muzea se před námi zjevila monumentální více než 300 metrů vysoká stavba - Eiffelova věž.

Eiffelova věž         Gustav Eiffel

Most - Pont Alexandre III     Les Invalides

Po několika minutovém stání ve frontě, kontrole baťohů ostrahou (asi zda nemáme padák nebo bombu), jsme zakoupili (za 11 EUR) lístky až do nejvyššího třetího patra věže. Do všech pater jezdí výtah (až do druhého patra se dá použít i schodiště = levnější lístek). Ze třetího patra se naskýtá nádherný výhled na celou Paříž, koukat se dá, buď ze zaskleného patra, nebo po vyběhnutí pár schodů můžete město pozorovat na čerstvém vzduchu. Ve 3. patře je také možnost použití WC zadarmo. V 1. a 2. patře jsou také WC, obchody se suvenýry, restaurace, pošta a místnosti, kde promítají historii věže.

Arc de Triomphe   Champs Elysees   Place de la Concorde Arc de Triomphe du Carrousel   Arc de Triomphe v noci

Po opuštění věže jsme se vydali přes most Pont d´léna směr stanice metra Trocadéro. Zde jsme si koupili lístek na metro za 1,40 EUR (jedna jízda) a jeli směr stanice Charles de Gaulle Étoile. Zde stojí vítězný oblouk (Arc de Triomphe), na kterém je také možnost vyhlídky (ale po absolvování výstupu na Eiffelovu věž, jsme již neměli sílu na další výstup), tak jsme se vydali rovnou cestou na světoznámou ulici Avenue des Champs Élysées. Na Avenue se nachází mnoho obchodů světoznámých módních značek (Louis Vuitton, Cartier,…). Nechybí zde samozřejmě ani McDonald (možnost WC zdarma a relativně levného občerstvení). Po občerstvení v McDonaldu, jsme se vydali po Avenue des Champs Élysées až ke stanici metra Franklin D. Roosevelt, odtud jsme dojeli až do stanice Voltaire, kde se blízko stanice nacházel náš hotel – Hotel Garden ** (poklidné ubytování mimo hlavní ulici u malého parku). Po ubytování a malém občerstvení jsme se vydali navštívit noční Paříž. Jeli jsme zpět do stanice Trocadéro, kde jsme obdivovali nasvícenou Eiffelovu věž, pak naše cesta směřovala pěšky k vítěznému oblouku a po Avenue des Champs Élysées opět do stanice Fr. D. Roosevelta a zpět do hotelu. První den jsme nachodili okolo 20 km.

Eiffelova vež v noci 1     Eiffelova vež v noci 2     Bastilla

Louis Vuitton (Champs Élysées)     Champs Elysees v noci

Den druhý:

Druhý den po snídani, která nás stála 9 EUR/osoba, jsme se vydali "dobýt" Bastilu (Bastille). Kdo očekává nějaké torzo po pevnosti a vězení, bude zklamán, protože kromě opery Bastila (Opéra National de Paris - Bastille) a sloupového památníku k revoluci z roku 1830, se zde prakticky nic jiného nenachází. Po nástupu na metro ve stanici Bastille jsme pokračovali směrem na nejvyšší bod Paříže - kopec Montmartre. Po vyšlápnutí několika desítek schodů (pro pohodlnější lidi je k dispozici lanovka) se před námi zjevila bazilika Sacré-Cœur. Než jsme vstoupili do impozantního chrámu, mohli jsme obdivovat práce malířů v jejich pouličních ateliérech. Od baziliky je nádherný výhled na celou Paříž. Poté jsme se pěšky vydali ke světoznámému kabaretu Moulin Rouge. Odtud naše cesta vedla již metrem k naší předposlední zastávce. Ze stanice metra Blanche (Moulin Rouge) jsme se dostali až na přestupní stanici Charles de Gaulle Étoile (Vítězný oblouk), odkud nás metro odvezlo po žluté lince č. 1, až do stanice La Défense. Tato poměrně mladá čtvrť je plná moderních budov, mrakodrapů, bank, obchodních center, nechybí ani kino a samozřejmě je zde také La Grande Arche. Po shlédnutí této čtvrti a místního obchodního domu (myslím, že tam je Carrefour), jsme se vydali ke stanici Esplanade de La Défense, odkud naše cesta vedla již pomalu k letišti. Ještě jsem udělali zastávku u Vítězného oblouku a Avenue des Champs Élysées, které jsme si prohlédli také za denního světla a po dalším malém občerstvení v místním Mc Donaldu, naše kroky směřovali k letišti, kde náš krátký, ale krásný výlet skončil...

Z Paříže jsme odletěli těsně po osmé hodině večerní a přílet na ruzyňské letiště byl okolo půl desáté večer.

VIVE! LA FRANCE, VIVE! LA PARIS!!!

Sacre-Cour  výhled od Sacre-Cour   Sacre-Cour uvnitřMoulin Rouge  La Grande Arche 1   La Defense

Více fotografií naleznete v galerii