ZPĚT

Rusko - Moskva II

(12. – 15.8.2013)

Rusko je rozlohou 17 075 400 km2 největší zemí na světě. Hlavní město je Moskva. Rusko zabírá značnou část východní Evropy a téměř celou severní Asii a je rozděleno do 9 časových pásem (+2 až +11). Na evropskou a asijskou část rozděluje Rusko pohoří Ural. Žije zde více jak 142,9 milionu obyvatel a to z ní dělá 9. nejlidnatější zemi na světě. Rusko má největší zásoby přírodních zdrojů (ropa, zemní plyn, pitná voda, dřevo, nerostné suroviny) na světě. Hlavními těženými surovinami jsou ropa, zemní plyn, hnědé uhlí a nikl. Plynárenský gigant Gazprom je největší firmou na světě zabývající se těžbou plynu. V Rusku je také největší jezero na světě – Kaspické moře, které má slanou vodu a ze sladkovodních je nejvýznamnější jezero Bajkal, které je s hloubkou 1637 m nejhlubším jezerem na světě.

Z národností jsou nejvíce zastoupeni Rusové (téměř 80 %), Tataři (téměř 4 %), Ukrajinci (2 %) a další menšiny. Nejrozšířenějším náboženstvím je pravoslavné křesťanství a dominantní církví je Ruská pravoslavná církev, ke které se hlásí více než polovina obyvatel. Z Ruska pocházel první člověk ve vesmíru (12. dubna 1961) – major Jurij Gagarin. A Sovětský svaz také jako první sestavil na oběžné dráze Země trvale obytnou vesmírnou stanici Mir.

Pro vstup na Ruské území je pro nás potřeba vízum. Nám vízum dělala společnost CRC CONSULTING s.r.o. a cena byla 1850 Kč za osobu. V Rusku je oficiální měnou ruský rubl (RUB). Kurz během našeho pobytu byl asi 1 rubl = 0,60 Kč. Časové pásmo oproti ČR je +2 až +11 hodin, u Moskvy jsou to +2 hodiny. Auta jezdí stejně jako u nás po pravé straně vozovky a používají zde i stejný typ elektrických zásuvek jako u nás. V Moskvě mají téměř všechny nápisy psané v azbuce bez fonetického přepisu. Pro toho, kdo neumí azbuku (stejně jako já) je to docela peklo. Všechny stanice v metru jsou v azbuce bez fonetického přepisu, takže se pak těžko hledá název stanice nebo i na jakou stranu stanice má člověk vystoupit, aby si zbytečně nezašel. Anglicky místní také moc hovořit nechtějí.

Moskva je hlavní město Ruska. Má více jak 11,5 milionu obyvatel a je jedním z největších měst Evropy. Moskvou protéká v délce asi 80 km řeka Moskva. Město je sídlem všech ruských ministerstev a v Kremlu sídlí i ruský prezident.

Vzhledem k tomu, že jsme se do Moskvy vraceli po dvou dnech, které jsme strávili ve Vladimiru a Suzdalu, popíšu v tomto cestopise pouze cestu ze Suzdalu do Moskvy a z Moskvy do Prahy. O návštěvě Moskvy si můžete přečíst v prvním cestopise (červenec 2011) nebo z druhé návštěvy (srpen 2013). V druhém cestopisu jsou popsány i navštívená místa z těchto dvou dnů. Cestopis z Rigy.

A teď k samotné cestě ze Suzdalu do Moskvy. Z penzionu Lybimtsevoy nás majitel odvezl autem na autobusové nádraží. Autobusem jsme odjeli v 12:00 do Vladimiru, kam jsme dorazili v 12:48. Jízdenka stála pro jednu osobu 65,50 rublů (asi 38 Kč). Ve Vladimiru jsme měli asi 4 hodiny času, takže jsme si zašli na jídlo do bufetu na autobusovém nádraží a potom jsme se šli projít pěšky do města. Vysokorychlostním vlakem Sapsan jsme z Vladimiru odjeli v 16:52. Cena jízdenky pro jednu osobu byla 1374 rublů (asi 797 Kč). Vlak byl opět krásný, tichý a jeho součástí byl i jídelní vůz. Do Moskvy jsme přijeli na nádraží Kurskij vokzal v 18:40. Jelikož jsme měli hotel objednaný nedaleko našeho předchozího hotelu Cosmos (stanice metra V.D.N.K.H., oranžová linka č. 6), věděli jsme přesně, kudy máme jet. Lístek na metro stojí 30 rublů (asi 18 Kč). Po výstupu ze stanice metra V.D.N.K.H. jsme šli směrem k hotelu Cosmos a na první křižovatce jsme zahnuli doprava (hotel Cosmos zůstal vlevo) a na další křižovatce jsme opět zahnuli doprava a druhý dům po pravé straně je hotel Oksana (15, bldg. 2, Yaroslavskaya str.).

Cena za noc včetně snídaně byla pro jednu osobu 1036,54 Kč. Pokoje v hotelu Oksana jsou velké a standardně zařízené. Takže zde nechybí televizor, mini-lednička, klimatizace, Wi-Fi připojení na internet zdarma a v koupelně fén, sprchové gely a šampóny. Vedle recepce byl k dispozici zdarma teplý čaj. Snídaně byly bohaté, na výběr bylo z několika druhů salámů, sýrů, byly zde také oříšky, jogurty, ovoce, zelenina (meloun, okurky, rajčata, papriky, olivy), vajíčka, mimi-párky, pečivo, sladké pečivo, různé druhy müsli a k pití káva, čaj, džusy. Naproti hotelu a nedaleko hotelu v ulici (ul. Kosmonavtov) jsou supermarkety.

Z Moskvy jsme odlétali po dvou strávených nocích. Metrem jsme dojeli do stanice Domodědovskaja (tmavě zelená linka č. 2). Cesta metrem trvala asi 50 minut a stála 30 rublů (asi 18 Kč). Tady jsme přestoupili na autobus (minibus) č. 308, který nás odvezl za 120 rublů (asi 70 Kč) na letiště Domodědovo (cesta trvala 22 minut). Na letišti jsme měli možnost potkat některé sportovce z právě skončeného mistrovství světa v atletice včetně čerstvého mistra světa ve skoku o tyči Raphaela Holzdeppa. V 13:15 jsme opustili moskevské letiště Domodědovo v Boeingu 737-300 (reg. YL-BBI) spol. Air Baltic. Na letišti v Rize jsme přistáli v 14:48 (13:48 lotyšského času).

Z letiště se dá jet buď taxi, nebo autobusem č. 22. Druhá možnost je samozřejmě mnohonásobně levnější a proto jsme ji také využili. Autobus stojí 0,50 Ls (asi19 Kč) a jezdí ve všední dny většinou každých 10 minut a o víkendech téměř každých 20 minut. Cesta do centra města trvá 30 minut a jízdenky se kupují v automatu na zastávce a ve městě i v trafice (stánku). Autobusem jsme dojeli do stanice RMR Lielirbes iela, kde stojí Wellton Elefant Hotel (ulice Kalnciema Iela 90), ve kterém jsme byli ubytovaní. Cesta autobusem do hotelu trvala asi 10 minut. Cena za noc včetně snídaně byla 736,21 Kč pro jednu osobu.

Hotel Wellton Elefant 4* byl otevřený teprve v červenci 2012, takže jeho pokoje jsou velmi moderně vybavené a krásné, což platí i o hotelu samotném. Na pokojích byla klimatizace, LCD televizor, rychlovarná konvice s čajem zdarma, minibar (placený), trezor, Wi-Fi připojení na internet zdarma a v koupelně sprchový gel a šampón. Asi 1,5 kilometru od hotelu (20 minut chůze) se nachází velké obchodní centrum Spice. Snídaně v hotelu byly velmi bohaté. K dispozici byl zeleninový bar, jogurty, pudingy se šlehačkou, cereálie, pečivo (i sladké), ovoce, sýry, salámy, párky, vajíčka, káva, čaje a džusy.

Hned po snídani jsme se vydali na letiště. Jenom pozor, autobus na letiště jezdí odjinud, než když jede do města (nemá zastávku naproti přes ulici, jak bývá obvyklé). Jezdí z ulice Volguntes iela, což je asi 6 minut chůze (necelých 500 metrů). Když vyjdete z recepce hotelu, tak se dáte doleva a na první křižovatce doprava a na konci ulice zase doleva (první odbočka) a po asi 100 metrech je zastávka autobusu č. 22.

Na letišti vše proběhlo bez problémů a tak jsme v 9:34 odletěli ve vrtulovém letadle De Havilland Canada DHC Dash 8 Q-400 (reg. YL-BBV) spol. Air Baltic. Na letišti Václava Havla v Praze jsme přistáli v 11:23 lotyšského času (10:23 našeho času). Díky slunečnému počasí během přistání jsme měli krásný vyhlídkový let nad Prahou.

Více fotografií naleznete v galerii

Mapa Moskvy 1 (centrum) (*.jpg 893 kB)
Mapa Moskvy 2 (centrum) (*.jpg 814 kB)
Mapa metra (*.png 232 kB)