ZPĚT

Itálie - Miláno/Bergamo

(17. – 19.7.2009)

Miláno je s více jak 1,3 mil. obyvatel druhé největší italské město. Miláno se nachází v severní části Itálie pod Alpami v oblasti zvané Lombardie. Město módy s luxusními oděvními obchody jako je Versace, Prada, Dolce & Gabana, Louis Vuitton, Gucci atd. Nachází se zde také nejslavnější opera na světě - La Scala.

Bergamo, malé město ležící na severu Itálie v oblasti zvané Lombardie, asi 40 km od  Milána. Bergamo má cca 117 tis. obyvatel. Město se skládá ze dvou částí: Città alta (horní město), středověké město na vrcholu kopce obklopené obrannými zdmi ze 17. století a Città bassa (dolní město), založené počátkem 20. století.

Den první:

Letenky jsme měli zakoupené od spol. Wizz Air, která nelétá přímo do Milána, ale do asi 50 km vzdáleného Bergama. Cena zpáteční letenky pro jednu osobu včetně poplatků byla 751 Kč. Ruzyňské letiště jsme opustili v Airbusu A320-232 (reg. HA-LPL) na čas v 6:20 a po letu dlouhém něco přes hodinu jsme přistáli na letišti Orio Al Serio v Bergamu. Z Bergama do Milána jezdí buď autobus anebo vlak. My jsme zvolili levnější variantu, kterou je vlak. K vlakovému nádraží (Stazione) v Bergamu jsme se dostali z letiště autobusem, který má stanici přímo před příletovým terminálem. Lístky jsme si koupili v automatu na zastávce. Jedna jízda stojí 1,70 EUR, denní 3,50 EUR a 3dení 5 EUR. Cesta k nádraží trvala autobusem 20 minut.

Airbus A320-232 spol. Wizz Air (reg. HA-LPL) na letišti v Bergamu     Vlak do Milána na nádraží v Bergamu     Hlavní vlakové nádraží v Miláně (Stazione Centrale)

Lístky na vlak do Milána se dají zakoupit v automatu nebo v novinovém stánku za 4,20 EUR a platí do vzdálenosti 60 km. Lístky se označují ještě před nástupem do vlaku (jako u nás v metru). Po hodinové jízdě špinavým vlakem jsme dorazili na vlakové nádraží Garibaldi FS, kde jsme přestoupili na metro. Jedna jízda v metru stojí 1 EUR (celodenní 3 EUR a platí 24 hodin). Metrem jsme popojeli do stanice Sondrio (linka č. 3 - žlutá), ze které byl kousek v ulici Via Tonale náš hotel Demo***. Hotel pro jednu osobu stál na jednu noc včetně snídaně 26,25 EUR. Pokoje hotelu jsou vybaveny klimatizací, což jsme rádi uvítali, protože v den našeho pobytu byla teplota okolo 35°C (34°C v 15:19) a dusno.

Hotel Demo     Pokoj v hotelu Demo     Milánský dóm (Duomo)

Vzhledem k tomu, že jsme přišli do hotelu brzy a ještě pro nás neměli připravené pokoje, tak jsme se zašli podívat k nedalekému vlakovému nádraží Stazione Centrale. U nádraží jsou dva McDonaldy (hamburger za 0,50 EUR a cheesburger za 1 EUR). Po ubytování jsme již vyrazili do centra za památkami. Metrem jsme dojeli do stanice Duomo (přestupní linka č. 3 – žlutá a č. 1 – červená), kde je jedna z hlavních památek Milána – Milánský Dóm (Duomo). Ještě před samotnou prohlídkou jsem si došel do informací pro mapu Milána. Informace jsou u vedle vchodu do nákupní galerie Galleria Vittoria Emanuele II. Dovnitř milánského Dómu je vstup zdarma a na vyhlídku, kterou je samotná střecha dómu, je vstup za 5 EUR pěšky nebo za 8 EUR výtahem. Výstup v tomto dusnu to byl opravdu nezapomenutelný. Po projití celé střechy jsme narazili na výtah, kterým jsme se svezli zdarma dolů.

Poté jsme zašli do ulice Corso Vittorio Emanuele II, kde je spousta butiků, ve kterých bylo o poznání lepší klima než venku. V jedné z bočních uliček je obchod s Ferrari suvenýry, kde mají vystavený model monopostu formule F1 v životní velikosti. Nechybí zde ani cukrárny se zmrzlinou, kterými je Itálie proslavená. Ceny se pohybují okolo 1,90 EUR za 2 kopečky. Možná vás cena 1,90 EUR za 2 kopečky zarazí, ale nenechte se zmást, protože 2 italské kopečky vydají za minimálně 4 české mini kopečků a při ceně až 15 Kč za jeden (v Praze) je cena vyrovnaná. Další cukrárny jsou také v obchodní pasáži Galleria Vittoria Emanuele II, která byla naší další zastávkou.

Galleria Vittorio Emanuele II na nám. Duomo     Divadlo La Scala (Teatro alla Scala)     Castello Sforzesco

Pasáž je hned vedle Milánského Dómu (Duomo) na náměstí Pizza Duomo (přestupní linka č. 3 – žlutá a č. 1 – červená). Po průchodu pasáží jsme se ocitli na náměstí Piazza della Scala, kde je jedno z nejznámějších divadel na světe – divadlo La Scala (Teatro alla Scala). Naší poslední zastávkou byl hrad rodiny Sforzů (Castello Sforzesco), ke kterému jsme z náměstí Piazza Duomo popojeli metrem do stanice Cadorna (přestupní linka č. 2 – zelená a č. 1 – červená). Z hradu jsme se již vydali metrem k hotelu. U vlakového nádraží Stazione Centrale (stanice metra Centrale, přestupní linka č. 2 – zelená a č. 3 – žlutá) jsme zašli do restaurace Pianeta Luna (ulice Via A. da Recanate hned za McDonald´s), kde se dá celkem levně najíst (boloňské špagety se sýrem za 5 EUR).

Restaurace Pianeta Luna u Stazione Centrale (ulice Via Vitruvio)

Den druhý:

Druhý den nás čekal přesun do Bergama. Po vydatné snídani jsme se tedy vydali na vlakové nádraží Stazione Centrale, odkud nám v 11:10 jel vlak (cena jízdenky byla 4,20 EUR/osoba). Do Bergama jsme dorazili po hodině jízdy. Náš hostel Central Hostel BG je asi pět minut od vlakového nádraží v ulici Via Antonio Ghislanzoni. Cena za noc pro jednu osobu včetně snídaně byla 26 EUR. Snídani jsme ale bohužel nestihli, protože náš odlet do Prahy byl v 8:30 a to znamená odjezd z hotelu v 6:30. Hostel je pěkný, na pokojích nechyběla klimatizace ani ventilátory, televize a příruční trezor. V přízemí u recepce jsou k dispozici dva počítače s připojením na internet.

Central Hostel BG Bergamo     Pokoj v Central Hostel BG     Pohled na Staré město - Città alta

Po ubytování jsme vyrazili do města za krásného slunečného počasí (oproti Milánu bylo docela „chladno“, okolo 25°C). Bergamo je krásné malé město, takže se za jeden den dá prohlédnout. Prohlídku jsme začali v ulici Viale Papa Giovanni XXIII, která se táhne od vlakového nádraží až k Citta Alta. Moc daleko jsme ale nedošli, protože jsme se nejprve zastavili na pizzu a poté jsme se v ulici Largo Porta Nuova zdrželi (několik hodin, 2 to byly určitě) v obchodním domě Standa (oblečení i potraviny). Když už polevila nákupní horečka, tak jsme pokračovali dál ulicí Viale Papa Giovanni XXIII k lanovce (Funicolare) na Citta Alta. Výjezd lanovkou stojí 1,05 EUR a lístek platí 75 minut. V Citta Alta doporučuji mimo jiné navštívit také hrad Rocca, ze kterého je krásný výhled na okolí Bergama. Od hradu Rocca jsme prošli přes nám. Piazza Vecchia dál přes město k druhé stanici lanovky. Cena jízdenky je opět 1,05 EUR s platností 75 minut. Ze stanice lanovky nás čekalo ještě zdolat pár schodů a poté se nám naskytl nádherný výhled na Bergamo a okolí. Cestu dolů jsme stihli ještě v limitu 75 minut. Lístek platí i na městskou dopravu a proto jsme se k hotelu svezli autobusem, který má stanici u stanice lanovky. Den v Bergamu jsme zakončili jak jinak než zmrzlinou a to bylo pro tento den vše, protože nás čekal odlet brzo ráno.

Výhled od hradu Rocca – Parco delle Rimembranze     Staré město - Città alta, Piazza Vecchia     Staré město - Città alta

Den třetí:

Hotel jsme opustili po šesté hodině ranní, na letiště jsme odjeli autobusem od vlakového nádraží v 6:33 a na letiště jsme dorazili po 20 minutách. Letiště v Bergamu jsme opustili na čas v 8:30 v Airbusu A320-232 (reg. HA-LPL). Zpátky jsme tedy letěli stejným letadlem, kterým jsme i přiletěli, dokonce i se stejnou posádkou. Při odletu bylo krásné slunečné počasí a tak jsme se mohli během letu kochat krásnými zasněženými vrcholky Alp. Na ruzyňském letišti jsme přistáli po hodině letu v 9:30.

Letište Orio al Serio v Bergamu     Alpy     Praha

Více fotografií naleznete v galerii: Miláno, Bergamo

Mapa Milána (*.jpg 2 MB)
Mapa Bergama (*.jpg 160 kB)
Mapa Cittá Alta (*.jpg 225 kB)