ZPĚT

Anglie - Londýn II

(17. - 18.3.2009)

Londýn, hlavní město Spojeného království Velké Británie a Severního Irska (zkráceně Velká Británie nebo Anglie). Londýn se nachází na jihovýchodě země a má více jak 7 500 000 obyvatel. V Anglii jezdí po levé straně vozovky a mají zde o 1 hodinu méně než u nás. POZOR! Používají zde jiný typ zásuvek pro elektronické spotřebiče než u nás! Platí se zde britskou librou.

Den první:

Do Londýna jsme letěli s leteckou společností SkyEurope. Cena zpáteční letenky vč. poplatků byla 248 Kč. Původně měl tento výlet být jednodenní, ale vzhledem k regulaci letů u SkyEurope se z něho stal dvoudenní. SkyEurope totiž začal létat do Londýna pouze jednou denně a to večer. Na letišti jsem také viděl trenéra fotbalové reprezentace Petra Radu, který přiletěl z Londýna, kde byl zjistit zdravotní stav Tomáše Rosického. Ruzyňské letiště jsme opustili v 19:00 hodin a na letišti v Lutonu jsme přistáli v 20:50 (našeho času). Letěli jsme vypůjčeným Boeingem 737-800 od letecké spol. Smart Wings (v barvách Travel Service), kterou vlastní letecká spol. Travel Service.

Pronajaté letadlo od spol. Travel Service (Boeing 737-800)    Pokoj v hotelu Edward House    Snídaně v hotelu Edward House

Luton je město ležící asi 55 km severně od Londýna. Pro cestu do Londýna se dá využít autobusová nebo vlaková doprava. My jsme zvolili vlak, protože je rychlejší než autobus. Zpáteční lístek stojí 11,25 ₤. K vlakovému nádraží jezdí z letiště fialový autobus, který je již v ceně jízdenky na vlak (cesta autobusem trvá asi 5 minut). Vlakem jsme dojeli až do stanice St. Pancras (cesta trvala asi 45 minut), kde jsme přestoupili na metro (stanice King´s Cross St. Pancras – sv. modrá linka). Ne každý vlak staví ve všech zastávkách, proto je dobré hlídat si stanice na televizích v zastávkách. Metrem (jedna jízda 4 ₤) jsme dojeli do stanice Victoria, odkud už je to jenom kousek do ulice St. George´s Drive, kde byl náš hotel Edward House (první budova za mostem vpravo). Cena za jednu noc včetně snídaně pro jednu osobu byla 17,25 ₤. Na pokoji jsme měli k dispozici el. konvici, čaj a kávu.

Den druhý:

Druhý den po snídani, která nebyla bohužel anglická, ale kontinentální, jsme se vydali na metro do stanice Victoria (přestupní linky: sv. modrá, zelená a žlutá). Když jsme si ale chtěli koupit lístek, zjistili jsme, že do 9:30 platí tarif pro jízdy ve špičce (peak), celodenní (Day Travelcard) lístek je potom za 7,20 ₤ (2 zóny). Mimo špičku (off-peak) stojí 5,60 ₤ (2 zóny).

Hotel Edward House   Westminsterské opatsví (Westminster Abbey)    Big Ben

Nám do tarifu mimo špičku zbývala asi půlhodina, a proto jsme se rozhodli, že půjdeme pěšky ulicí Victoria Street k Big Benu. U Big Benu ve stanici metra Westminster (mají zde mapy metra zdarma) jsme si zakoupili celodenní jízdenky a vyrazili jsme po zelené lince do stanice Fulham Broadway, u které je fotbalový stadion FC Chelsea, za kterou chytá jeden z nejlepších brankářů světa Petr Čech. Stadion Stamford Bridge je po výstupu ze stanice po levé straně. Vstupenka na prohlídku stadionu a muzea (síně slávy) stojí 15 ₤ (dospělí) a 9 ₤ (děti). Vstup pouze do muzea je za 6 ₤ (dospělí) a 4 ₤ (dětí). Bohužel z časových jsme se nemohli zúčastnit prohlídky stadionu. Snad někdy příště. Součástí stadionu je samozřejmě i velký obchod se suvenýry (fans-shop), kde se dá koupit téměř cokoliv s logem klubu. Ani já jsem neodolal a koupil jsem si klubové kraťasy za 12 ₤.

U stanice metra Fulham Broadway jsme poté nasedli na typický červený Doubledecker autobus č. 211, který má zastávku u vlakového nádraží Victoria, kde jsme vystoupili. Byla to krásná vyhlídková cesta trvající asi 15 minut. Ve Victorii jsme nasedli opět na metro a vydali se do stanice Baker Street (přestupní linky: šedá a další). U této stanice je po levé straně při výstupu do ulice Marylebone Road muzeum voskových figurín Madame Tussauds nebo při výstupu do ulice Baker Street je po pravé straně rodný dům literární postavy detektiva Scherlocka Holmese (dům slouží jako muzeum). My jsme neměli namířeno ani do muzea Madame Tussauds ani do muzea Scherlocka Holmese, ale do restaurace naproti muzeu Scherlocka Holmese, kde jsme si dali typické anglické jídlo Fish and Chips (ryba s hranolkami) za 4,50 ₤.

Londýnské oko (London Eye)   Fotbalový stadión FC Chelsea    Typický místní pokrm - ryba s hranolkami (Fish and Chips) za 4,50 £

Po dobrém obědě jsme odjeli metrem do stanice metra Piccadilly Circus (přestupní linky: hnědá a modrá). Náměstí Piccadilly Circus je známé díky obřím světelným reklamám, které zde byly instalovány již začátkem 20 století. Na Piccadilly Circus (u fontány) je také obrovský obchod se sportovním oblečením (Sports World), kde mají slevy na všechno. Z Piccadilly Circus jsme ještě metrem odjeli na Oxford Circus (přestupní linky: sv. modrá, červená, hnědá), kde se nachází známá ulice Oxford Street, která je plná obchodů. Tu jsme pouze prošli a metrem jsme poté odjeli zpět do stanice Piccadilly Circus, odkud jsme pěšky došli na nám. Trafalgar Square. Z Trafalgar Square jsme vyrazili navštívit poslední londýnskou památku – katedrálu svatého Pavla (St. Paul´s Cathedral), která je blízko stanice metra Mansion House (zelená a žlutá linka metra). V katedrále se odehrál sňatek prince Charlese a Diany Spencerové.

Piccadilly Circus   Národní galerie (National Galery) na náměstí Trafalgar Square    Sloup admirála Nelsona na Trafalgar Square

U katedrály v ulici Ludgate Hill jsme už nasedli na vlak a jeli zpět do Lutonu. Cesta vlakem do stanice Luton Parkway trvala asi 40 minut. Ze stanice Luton Parkway nás opět odvezl fialový autobus na letiště. Na letiště jsme dorazili asi 2,5 hodiny před plánovaným odletem, který měl být ve 20:25. Bohužel měl být, ale letadlo mělo asi hodinu a dvacet minut zpoždění a tak jsme se od země odlepili až ve 21:42 a do Prahy jsme dorazili ve 23:20 (anglického času, tzn. ve 00:20 našeho). Zpátky jsme letěli opět vypůjčeným letadlem od spol. Smart Wings (Travel Service), tentokrát Airbusem A320.

Už minule jsem psal, že dva dny jsou na prohlídku Londýna málo, natož pak jeden den. Všechny památky jsme si prohlédnout nestihli, ale už z minulé návštěvy jsme měli náskok a tak nebylo třeba obíhat všechny památky znova. Tentokrát nám přálo i počasí a bylo po celou dobu krásně teplo a slunečno, takže to byl krásně prožitý den v hlavním městě Spojeného království Velké Británie a Severního Irska.

Katedrála sv. Pavla (St. Paul´s Cathedral)   Autobus, který jezdí z letiště na vlakové nádraží

Více fotografií naleznete v galerii