ZPĚT

Peru – Ica

(29. – 31.3.2013)

Peru je třetí největší stát v Jižní Americe, ležící na severozápadě kontinentu. Úředním jazykem je španělština. Hlavním městem Peru je Lima. V Peru žije téměř 30 miliónů obyvatel. 45 % obyvatelstva Peru jsou potomci původního indiánského obyvatelstva. Peru nabízí jak pobřeží, hory, poušť, tak i deštný prales, který zabírá téměř 60% plochy země. Nejvyšší horou je Huascarán (6768 m n.m.). Peru je bohaté na nerostné suroviny (měď, stříbro, zlato, ropa i uhlí). Ve světové produkci stříbra je Peru na druhém místě a v produkci zlata na pátém.

Časový posun oproti České republice je –7 hodin (při letním času) a –6 hodin (při zimním času). Oficiální měnou je peruánský nuevo sol (PEN, SOL). Během našeho pobytu byl 1 SOL asi 7,50 Kč. Pro české občany není potřeba pro vstup do země vízum, pouze se při příletu vyplní vstupní karty. Elektrické zásuvky jsou na 220V 60Hz (někde můžou být 110V). Zásuvky jsou na dva ploché nebo kulaté kolíky (stejné jako u nás bez zemnícího kolíku). V Peru moc nepoužívají angličtinu, takže je dobré mít s sebou alespoň kapesní slovník (dnes to jde nahrát i do mobilu) a naučit se nejlépe základní číslovky. Málokdy mají například v restauraci menu v angličtině.

Ica je hlavní město regionu Ica na jihu Peru, ležící asi 300 kilometrů od Limy. Ve městě žije přes 260 000 obyvatel. Icu v roce 2007 postihlo silné zemětřesení, které nadělalo ve městě mnoho škod a o život přišlo sedm obyvatel a dalších 70 bylo zraněno při zhroucení kostela.

Cestopis je pro přehlednost rozdělen do několika kategorií.

1. Cesta z Limy do Icy
    2. Ubytování – hotel Las Flores
    3. Gastronomie
    4. Doprava v Ice
    5. Navštívená místa (památky)
    6. Počasí
    7. Orientační ceny v Ice a v Nazce
    8. Cesta z Icy do Puerto Maldonado
1. Cesta z Limy do Icy
Nahoru

Z Limy jsme pokračovali autobusem do města Ica. Lístky jsme měli objednané přes internet a v Limě jsme si je pouze vyzvedli v kanceláři autobusové společnosti Cruz del Sur. Cena lístku byla 50 SOL (asi 375 Kč) za osobu včetně objednaného občerstvení cestou.

Z hotelu jsme vyrazili v 7:00 a na autobusové nádraží jsme dorazili po asi 15 minutách jízdy. Cena za taxi byla 12 SOL (asi 90 Kč). Na autobusovém nádraží jsme u přepážky odevzdali kufry, které nám zvážili a dali nám od nich lístek (podobně jako na letišti), poté jsme u další přepážky ukázali pasy a lístky a mohli jsme nastoupit do autobusu. Místa jsme měli objednaná v dolním patře u poschoďového autobusu. Z Limy z autobusového nádraží jsme odjeli v 7:36 a do města Ica na autobusové nádraží jsme dojeli po non-stop jízdě ve 12:00. Jediným mínusem v autobuse byl velmi hlasitý film promítaný během jízdy.

U autobusového nádraží jsme chvíli marně sháněli nějaké taxi nebo motorikšu, která by nás odvezla do hotelu Las Flores. Nakonec se nám podařilo sehnat velké auto, kterému nedorazili zákazníci, tak nás za 20 SOL (asi 150 Kč) odvezl do hotelu. Hotel je od autobusového nádraží vzdálený 5 minut jízdy autem.

2. Ubytování – hotel Las Flores
Nahoru

Hotel Las Flores*** se nachází v klidné části města Ica (San José C-1), pět minut jízdy autem od autobusového nádraží. Cena za jednu noc včetně snídaně byla 91 SOL (35 USD, asi 721,49 Kč) pro jednu osobu. Součástí hotelu je v otevřeném atriu bazén s vířivkou. Pokoje byly jednoduše zařízené, byla zde jedna šatní skříň, židle, stolek, televize a místo klimatizace ventilátor, který ale bohatě stačil. V celém hotelu byla k dispozici wi-fi síť zdarma (heslo bylo k dispozici na recepci). V koupelně bylo opět pouze mýdlo, žádné šampóny a sprchové gely. Jediným malým mínusem bylo, že okna pokoje byla směrem do atria s bazénem a čas klidu se moc nedodržoval, takže se jednou stalo, že se někteří koupali do noci. K snídani se podával čaj, káva, čerstvý džus, pečivo s marmeládou nebo sýrem. Na hotelu nebyl problém vyměnit si americké dolary za rozumný kurz.

3. Gastronomie

Peruánská kuchyně je velmi rozmanitá. V Peru existuje více než 2500 registrovaných druhů polévek a více než 250 tradičních dezertů. Je zde i více než 2500 odrůd brambor, tomu se ale nelze divit, když právě brambory pocházejí z Peru. Z masa je nejčastější kuře (pollo, čti pojo), hovězí a lama, nechybí ani ryby a mořské plody. Peruánskou specialitou v Andských oblastech je pokrm z morčat (cuy, cobayo). Maso z morčete má nízké procento tuku (7,6%) a vysoké procento bílkovin (20,3%). Peruánci si morčecí maso dávají spíše jen výjimečně, ke slavnostnímu jídlu. Osobně jsem ho neochutnal, takže nemohu podat bližší informace. Typickými peruánskými jídly, jsou například anticuchos (masový špíz), ceviche (salát z mořských plodů) nebo pachamanca (maso marinované v kořeněné omáčce a pečené na horkých kamenech). Tradičním pouličním jídlem v Peru je Salchipapas (hranolky s uzeninou), jsou dobré a levné. My jsme na ně narazili po přesunu do Icy, kde jsem si je oblíbil.

Peruánským národním nápojem je Inca Kola, která je od roku 1996 pod dohledem Coca-Coly, jež vlastní 49% Inca Koly. Inca Kola má zlatožlutou barvu a sladkou chuť. Hlavními přísadami je vůně z citrónové trávy a různé byliny z tropických oblastí Asie. Z alkoholických nápojů je nejznámějším nápojem pivo Cusqueňa (Cuzco).

Dalším typickým nápojem pro Peru, hlavně pro je jeho vysokohorské oblasti, je čaj z koky (maté de coca). Prodej a spotřeba listů koky je v Peru legální. Koncentrace kokainu v listech koky je velmi nízká a tak při konzumaci čaje nebo žvýkání listů nedochází k závislosti. Konzumace produktů z koky zvyšuje vstřebávání kyslíku v krvi, a proto se používá v boji proti výškové nemoci, podpoře trávení a nadýmání. V oblastech s vyšší nadmořskou výškou je běžné, že na hotelech zdarma nabízejí čaj z listů koky. POZOR - koka je v Evropě vedená jako droga, proto je její dovoz nelegální! Nelze si dovézt ani sáčkový čaj, který je v Peru běžně k dostání, ani bonbóny z koky.

4. Doprava v Ice
Nahoru

Hlavní náměstí Plaza de Armas je v docházkové vzdálenosti, takže se zde dá pohybovat nejlépe pěšky. Nebo za menší poplatek využít služeb motorikš, kterých zde jezdí nespočet. Například cesta z hotelu do centra města by neměla stát více jak 4 SOL (asi 30 Kč), taxi je o malinko dražší. Do motorikšy se vejdou až 3 cestující bez zavazadel.

5. Navštívená místa (památky)

Huacachina – Oáza Huacachina leží u přírodního jezera mezi písečnými dunami necelých 6 kilometrů od centra Icy a necelé 4 kilometry od hotelu Las Flores. V oáze žije asi 115 obyvatel. Do oázy dnes turisté jezdí především za výletem na pouštních buggynách a jízdou na sandboardu (prkno pro sjíždění písečných dun). Z našeho hotelu Las Flores nám zajistili jízdu pouštní buggynou, součástí které je i jízda na sandboardu. Cena za výlet je několik desítek solů, ale i několik desítek amerických dolarů. Cenu si přesně nepamatuji, protože nám ji na hotelu zapomněli naúčtovat, takže jsme tento výlet měli zadarmo. Z hotelu jsme jeli taxi za 7 SOL (asi 53 Kč). Cesta trvala téměř půl hodiny, protože jsme tam jeli v době velikonočních svátků, tak byla velká zácpa od začátku pouště až k oáze. U oázy není moc místa na parkování, takže se to tam lehce ucpe a jeden takový autobus tam nadělá problému víc než dost.

Při vstupu na duny v buggy se ještě platí poplatek 3,70 SOL (asi 28 Kč). Poplatek se platí až u vjezdové brány, když buggy vjíždí na duny. Výlet na poušti trval téměř hodinu. Řidič buggy s vámi jezdí po dunách nahoru a dolů. Pak je zastávka na focení na vrcholku duny, a potom byli dvě zastávky, kde nám zapůjčili sandboardy a mohli jsme si na nich sjet písečnou dunu. Na poušti je samozřejmě vedro, ale díky suchému klimatu a také díky foukajícímu větru zde bylo docela příjemně. Doporučuji si vzít sebou do pouště šátek, který si ovážete přes obličej. Také pozor na fotoaparáty, písek se dostane opravdu všude, mluvím z vlastní zkušenosti.

Centrum města – centrum města, náměstí Plaza de Armas, bylo od hotelu Las Flores vzdáleno necelé 2 kilometry (asi 25 minut pěší chůzí). Motorikšou se do centra dostanete za asi 4 SOL (asi 30 Kč). Na náměstí Plaza de Armas se dostanete táhlou ulicí Av. Municipalidad. Ulici lemuje spousta různých obchodů, občerstvovacích zařízení a také cestou projdete kolem Kostela sv. Františka z Assisi (vstup zdarma). Na náměstí Plaza de Armas stojí radnice a zemětřesením poničená Katedrála.

Nazca (obrazce na planině) – Nazca je malé město s 27 000 obyvateli vzdálené od Icy 140 kilometrů. Do města se jezdí především kvůli záhadným obrazcům na planině v Nazce. Nejinak tomu bylo i u nás. Z Icy jezdí do Nazcy autobus spol. Perú Bus. Autobus jezdí z autobusového nádraží každých 20 minut (od 4:30 ráno do 21:20 večer). Při nákupu lístku je nutné předložit cestovní pas. Lístek do Nazcy stojí 13 SOL (asi 97 Kč). Cesta z Icy do Nazcy trvala 2 hodiny a 12 minut. Autobus není klimatizovaný, ale za to má velká okna, takže se dá během jízdy větrat. Autobus během jízdy několikrát staví uprostřed planiny a nabírá další cestující. Nelekejte se. Jsou to kontroloři jízdenek. Tyto kontroly byly během cesty tři. Kdyby se vám náhodou povedlo usnout, dejte si jízdenky do potahu hlavové opěrky sedadla před vámi. Kontroloři jsou na to zvyklí a automaticky sahají pod potah pro jízdenky. Také během cesty přistoupí prodejci občerstvení, kteří patří k autobusové společnosti. I na zastávkách je možné zakoupit občerstvení od tamních prodejců pouhým natažením ruky z okénka autobusu.

Po příjezdu do Icy jsme si šli vyzvednout letenky na let nad obrazci v Nazce. Letenky jsme měli připravené v kanceláři spol. Alas Peruanas, která je hned naproti autobusovému nádraží (přes ulici). Tam jsme zaplatili za letenky (90 USD za osobu), poté nás zvážili, aby nás mohli rozdělit do letadla. Letadlo je pro 4 osoby + 2 piloty a musí být vyvážené, protože se naklání hodně na stranu, aby cestující viděli obrazce pod letadlem.

Protože jsme měli před letem ještě dost času, zašli jsme se podívat do města. Zajímavostí je, že se ve městě často objevují motivy obrazců na planině v Nazce, jsou vyobrazeny na autobusových zastávkách, na lavičkách, ale i na chodníku na náměstí Plaza de Armas. Ve dvě hodiny odpoledne jsme se vrátili do kanceláře, odkud nás odvezlo auto na letiště. Cesta trvala 8 minut. Na letišti jsme si vyzvedli u přepážky lístky a také jsme dostali mapu s trasou letu. Po chvíli nás odvedli na plochu, kde jsme nastoupili do Cessny 206G (reg. OB-1187). Nasadili jsme si sluchátka a mohli jsme vyrazit na vyhlídkový let. Během letu nám vždy pilot řekl do sluchátek, co vidíme pod sebou a potom udělal otočku na jednu stranu a pak i na druhou stranu, aby cestující na každé straně viděli to samé. Let trval asi 30 minut a měli jsme možnost vidět 13 obrazců.

Poté nás auto odvezlo zpět do kanceláře u autobusového nádraží. Na autobusovém nádraží jsme si zakoupili jízdenky zpět do Icy za 12 SOL (asi 90 Kč). Z Nazcy jsme odjeli v 16:40 a do Icy jsme dorazili v 19:07.

6. Počasí
Nahoru

Vzhledem k tomu, že Ica leží na hranici pouště Atacama, má jedno z nejsušších klimat na světě. Za rok zde spadne pouhých pár centimetrů srážek. Nejteplejšími měsíci jsou listopad – duben (nejvyšší průměrné teploty 29°C, nejnižší průměrné teploty 20°C) a „nejchladnějšími“ jsou červen – září (nejvyšší průměrné teploty jsou 21°C, nejnižší průměrné teploty 14°C). Během našeho pobytu bylo v Ice slunečno a teplota okolo 27°C.

7. Orientační ceny v Ice a v Nazce

Stejně jako v Limě, tak i v Ice je pro nás relativně levně. Jídlo se zde dá pořídit okolo 8 SOL (asi 60 Kč). Během našeho pobytu byl 1 SOL asi 7,50 Kč.

Příklady cen:

Kachito restaurace
Dort - zákusek
Cukrárna nedaleko náměstí
Oběd – čínské nudle (menu)
8 SOL
do Nazcy

8. Cesta z Icy do Puerto Maldonado
Nahoru

Z hotelu nás odvezlo taxi za 4 SOL (asi 30 Kč) na autobusové nádraží, a protože nás bylo hodně a mají zde malé taxi, kam se nevejdou všichni i s kufry, jela část ještě motorikšou za 2 SOL (asi 15 Kč). Autobus spol. Cruz del Sur z Icy odjel v 13:06 a do Limy jsme dorazili po non-stop jízdě v 17:30. Cena jízdenky za jednu osobu byla 45 SOL (asi 338 Kč), včetně malého občerstvení. Byl to zatím nejluxusnější autobus, jakým jsme kdy jeli. Měli jsme, stejně při cestě do Icy, objednané místenky do spodního patra poschoďového autobusu. Zde bylo pouze 12 míst a místo sedaček na nás čekala velká kožená křesla, která se dala sklopit téměř do vodorovné polohy. Nechyběla samozřejmě klimatizace a během cesty promítali film. Alespoň na chvíli jsme si vyzkoušeli, jaké to asi je cestovat business třídou v letadle.

Na autobusovém nádraží na nás už čekalo objednané taxi, které nás odvezlo za 80 SOL (asi 600 Kč) do hotelu Limper. Nelekejte se ceny, bylo nás hodně, takže jsme měli objednané velké taxi. Cesta trvala 45 minut. Hotel Limper je v ulici Prolg. Salaverry N° 183 asi 10 minut jízdy autem od mezinárodního letiště. Cena za noc byla 20 USD (asi 420 Kč) pro jednu osobu včetně snídaně. Hotelu „šéfují“ 4 děvčata, pro které nebylo nic žádný problém. Hotel neměl výtah a ony by klidně vynesly i kufry po schodech do patra. My jsme měli naplánovaný brzký odjezd druhý den na letiště, a proto jsme nestíhali snídani. A ony nám samy nabídly, že nám místo toho udělají večeři, abychom nepřišli zkrátka. Na hotelu bylo zdarma Wi-Fi připojení na internet. Na pokojích byla televize, místo klimatizace ventilátor a v koupelně, jako téměř všude v Peru, nebyly k dispozici šampóny a sprchové gely. I přes blízkou vzdálenost od letiště zde bylo klidné spaní.

Ráno ve 4:55 jsme zamávali hotelovému personálu, který se s námi přišel rozloučit až před hotel (bylo to vůbec poprvé při našich cestách, kdy se nám dostalo tohoto milého rozloučení a naštěstí v Peru ne naposled – milý to národ) a odjeli jsme taxíkem na letiště. Cena za taxi byla ještě víc zlodějská než cesta sem z autobusového nádraží. Cena taxi byla 64 SOL (asi 480 Kč). Opět jsme měli velké taxi a ještě to zdůvodňovali noční přirážkou.

Na letišti bylo vše bez problémů a v 7:05 jsme odletěli v British Aerospace BAe 146-200 (reg. OB-1948-P) spol. StarPerú. Cena letenky Lima – Cuzco byla pro jednu osobu 1793,13 Kč včetně všech poplatků. Na letišti v Cuzcu jsme přistáli po hodině letu v 8:07. Další let měl být v 10:30, ale měli jsme 45 minut zpoždění a tak jsme z Cuzca odletěli v 11:16 v British Aerospace BAe 146-200 (reg. OB-1885-P) spol. StarPerú. Cena zpáteční letenky (Cuzco – Puerto Maldonado) pro jednu osobu včetně všech poplatků byla 1553,45 Kč. Na letišti v Puerto Maldonado jsme přistáli po 37 minutách v 11:53. Po výstupu z letadla nás přivítala velká vlhkost a teplé slunečné počasí. Na letišti už na nás čekal odvoz z našeho hotelu Tarantula Eco-Hostal, kam jsme autem dorazili za 3 minuty.

Více fotografií naleznete v galerii Ica, obazce v Nazce

Mapa Icy - centrum (*.jpg 913 kB)
Mapa oblasti Ica (*.jpg 578 kB)
Mapa s trasou letu nad Obrazci v Nazce (*.jpg 1,1 MB)