ZPĚT

Belgie - Brusel

(14. - 16.3.2008)

Brusel je hlavní město Belgického království, má pouze 145 tisíc obyvatel. Leží  na středu severní části Belgie. Je sídlem některých institucí Evropské unie, centrálu zde mají Evropská komise, Rada Evropské unie a mezinárodní vojenská organizace NATO. Mluví se zde hlavně francouzsky a vlámsky. Belgie je známá především belgickými pralinkami, pivem a bruselskou krajkou. A málokdo možná ví, že z Belgie pocházejí i malí modří trpaslíci - Šmoulové.

Den první:

Na tento výlet jsme vyrazili opět s leteckou společností SkyEurope (zpáteční letenka 1207,-/os.). Odlet z ruzyňského letiště byl v 15:20 a po hodině a patnácti minutách jsme přistáli na Bruselském letišti (Bruseels Airport nebo také Luchthaven Zaventem). Počasí bylo polojasné a teplé. Po převzetí zavazadla a pasové kontrole jsme se odebrali na vlak, který nás odvezl do města. Nástupiště je ve druhém suterénu letiště. Lístky jsme měli objednané a vytištěné z tepla domova, takže nás nic nezdržovalo v cestě. Vlak byl krásný, čistý a poloprázdný. Už z vlaku je vidět po pravé straně ve směru jízdy Atomium, jedna z nejznámějších atrakcí v Bruselu. Po deseti minutách jsme dorazili na nádraží Gare du Nord. Okolo nádraží stojí několik výškových moderních budov. Z nádraží jsme se vydali ulicí Rue du Progres, kterou jsme došli ke stanici metra Rogier (linka č. 2), kde "bydlela" skupina bezdomovců (cítit byli již na schodech do vestibulu). U pracovníka metra jsme si zakoupili jízdenku za 1,50 EUR a vyrazili k hotelu Sabina**, který se nachází u stanice metra Madou. Jak jsme později zjistili, hotel byl asi 10-15 minut pěší chůze od vlakového nádraží a je v klidné oblasti mimo hlavní silnici. My jsme ještě dostali pokoj orientovaný do dvora, takže jsme měli klidné spaní. Dvě noci se snídaní stály 57 EUR/os.

Vlak z letiště do centra    Moderní budovy u vlakového nádraží Gare du Nord    Moderní budovy u vlakového nádraží Gare du Nord Hotel Sabina**    Katedrála sv. Michala a sv. Guduly

Po ubytování jsme se vydali na průzkum okolí. Hotel je asi 10 minut pěší chůze od historického centra Bruselu a proto naše první cesta vedla právě tam. Naší první zastávkou byla katedrála sv. Michala a sv. Guduly (St. Michel Pl. St. Gudule), byla krásné nasvícená. Dále jsme pokračovali na náměstí Grand Place, kterému dominuje budova radnice s 89 metrů vysokou věží. Díky této věži, která ční nad ostatními budovami, jsme nabrali směr a vyrazili jsme. Kousek od katedrály se nachází slavná obchodní pasáž Galerie sv. Huberta. Z této pasáže ústí ulice, ve které je nespočet různých restaurací nabízející především plody moře a různé druhy ryb. Večer je tato ulice krásně nasvícená a nad stolky venku mají přidělaná topná tělesa, takže se dá jíst i v chladnějším období. Člověk procházející touto ulicí se musí obrnit trpělivostí. Před každou restaurací totiž stojí číšník, který láká hosty právě k nim. Takže je to podobné jako v Egyptě, všude je slyšet „Pojďte k nám, u nás dostanete to a to a k tomu ještě zadarmo to a to“. Všichni tito číšníci mluví několika jazyky, takže není problém se domluvit.

Kolmo na tuto ulici se nachází obchůdek, který je snem nejednoho „alkoholika“, s názvem Beer Planet (pivní planeta). Nabízejí zde stovky různých druhů piv, kde nechybí kromě belgických piv (Hoegaarden, Belle Vue, Stella Artois), také značky světových piv (Heineken, Guinness, Pilsner Urquell), a dále zde mají piva s příchutěmi (kokosovou, jahodovou, čokoládovou, jablečnou, banánovou,…) a piva z různých obilovin, zelená, červená, na hubnutí, silná, slabá, BIO piva atd. V obchodě nás prodavač nechal normálně fotit a byl rád, když jsme si nějaké pivo zakoupili.

Pak jsme se různými uličkami dostali až k Place de la Bourse, kde se nahází honosná budova bruselské burzy z roku 1870. Odtud jsme pokračovali dle ukazatelů k čurajícímu chlapečkovi (Manneken-Pis). Většina turistů bývá zklamána velikostí sošky, na obrázcích bývá focená zblízka a to pak zkresluje skutečnou velikost - asi 40 centimetrů. K sošce bývá vázáno několik pověstí o tom, proč vznikla. Jedna z nich vypráví, že jeden bohatý měšťan ztratil svého malého synka ve zmatku jakési slavnosti. Teprve po pěti dnech zoufalého hledání ho našel právě na tomto místě, zrovna když chlapeček čural. Na památku šťastného setkání dal otec zhotovit tuto sošku (citace z průvodce). Bývá zvykem, že oficiální návštěvy darují sošce obleček. Má jich již přes 750 a jsou vystaveny v Historickém muzeu města na nám. Grand Place (budova proti radnici). Vzhledem k množství jich je vystaveno asi 90 a postupně se střídají. Ještě jedna zajímavost, bývá tradicí, že při studentské slavnosti  St. Verhaegen 20. listopadu Manneken čurá místo vody pivo.

Ulice plná restaurací u obchodní pasáže Galeries St. Hubert    Náměstí Grand Place    Náměstí Grand Place - radniceManneken-Pis (čurající chlapeček)    Obchodní pasáž Galeries St. Hubert

Od sochy Manneken Pis je to jen kousek k náměstí Grand Place. Cestu od sochy na náměstí lemují všudypřítomné obchody se suvenýry a pralinkami. Náměstí Grand Place je zapsáno v seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Jak jsem psal výše, dominuje mu budova radnice s 89 metrů vysokou věží, ve které se také nachází turistické informační centrum. Během našeho pobytu se bohužel na náměstí konala jakási slavnost, a tak bylo celé náměstí zastavěno obřím stanem pro varieté. V místní televizi dokonce dávali přímý přenos z oslav.

Z náměstí jsme se již vydali pomalu zpět na hotel, nabrat nové síly na zítřejší den. První den jsme nachodili necelých 10 km.

Den druhý:

Druhý den jsme absolvovali téměř stejnou trasu jako první den, s tím, že jsem si památky prohlédli za denního světla. Na náměstí Grand Place v turistickém informačním centru jsme zakoupili voucher za 17 EUR, na kterém je 10 kupónů, které se dají směnit za volné vstupenky na různé atrakce nebo do muzeí. Vstupy stojí od 1 do 6 kuponů, například vstup do Atomia stojí 4 kupony, do parku Mini-Europe 6 kuponů a výstava historických automobilů (Autoworld) 2 kupony. Voucher s deseti kupony lze použít pouze pro jednu osobu. Není se třeba bát, že byste všechny kupony nevyužili (Atomium + Mini-Europe = 10 kuponů), a vyplatí se i cenově. Normálně vstup do Atomia stojí 9 EUR/dospělí a do parku Mini-Europe 12,40 EUR/dospělí, to znamená, že díky kuponům ušetříte 4,40 EUR (cca 110,-). Zato u dětí se kupony nemusí vždy vyplatit.

Po shlédnutí centra města jsme se vydali na metro. Zakoupili jsem si celodenní jízdenku za 4 EURa, na kterou mohou o víkendu a o svátcích cestovat dvě osoby najednou. Jízdenka se musí označit vždy při každém nástupu a při každém přestupu. Jeli jsme do stanice Heysel, ve které se nacházi Atomium, park Mini-Europe a vodní park Océade. My jsme navštívili první dvě zmíněné atrakce.

Atomium    Park Mini-Europe z Atomia    Výstava Autoworld Palais du Cinquantenaire s obloukem    Budova Evropské komise

První zastávkou bylo Atomium. Atomium je 165 miliardkrát zvětšená molekula krystalu železa postavená pří příležitosti světové výstavy EXPO z roku 1958.  Atomium je rozděleno do dvou částí. Jedna je prohlídka asi čtyř kopulí pěší chůzí a pomocí eskalátorů, kde jsou cestou různé výstavky - např. nábytku z výstavy EXPO 1958, nebo promítání filmu o Atomiu a v prostřední kopuli se nachází Snack bar. Druhá prohlídka je výtahem do nejvyšší koule, kde je samozřejmě zřízena vyhlídka a nechybí ani restaurace. Díky výšce 102 metrů a rovinaté poloze Bruselu je z nejvyššího patra nádherný výhled.

Druhou zastávkou byl park Mini-Europe, který téměř sousedí s Atomiem. V parku jsou zmenšené modely významných (nejznámějších) budov všech států Evropské unie. U vstupu dostane každý návštěvník brožuru v anglickém jazyce o parku a o vystavených modelech. U každého vystaveného modelu je taktéž informační tabulka se základními údaji (název státu, počet obyvatel, hlavní město, rozloha, rok vstupu do EU). Některé modely jsou předváděny v aktivní formě (např. sopka Vesuv doopravdy soptí a způsobuje zemětřesení). Modely budov jsou v měřítku 1:25 a proto model Eiffelovy věže měří 13 m. Když jsme si měnili na pokladně kupony za vstupenku, tak nám slečna omylem u jedné platby vrátila se vstupenkou i kupony. Díky ní jsme jich šest ušetřili, a proto jsme se  rozhodli ještě navštívit největší soukromou výstavu historických automobilů – Autoworld (vstup 6 EUR). Cestou na výstavu jsme si udělali zastávku na pozdější oběd v Sultanu Kebab na Place de la Bourse (stanice metra Bourse). V Sultanu jsem si dal půlku kuřete s hranolky za 3,25 EUR.

Výstava Autoworld se nachází v parku Cinquantenaire, stanice metra Mérode. Na výstavě je samozřejmě kromě vystavených automobilů také interaktivní část. Například je zde možnost rozsvítit žárovky na tabuli pomocí šlapání na rotopedu. Já jsem je rozsvítil všechny, ale nedoporučuji to kardiakům, protože ještě hodinu po tom jsem měl tep asi 200 za sekundu.

Kus od parku Cinquantenaire se nachází budova Evropské komise. Poté jsme již nasedli na metro a jeli si odpočinout do hotelu. Na hotelu jsme počkali, až se setmí a vydali jsme se podívat na noční Atomium. Po nezbytném nafocení jsme ještě udělali zastávku u královského paláce (Palais de Roi) a poté jsme šli již přes bruselský park (Parc de Bruxelles) zpět do hotelu. Druhý den jsme nachodili asi 16,5 km.

Den třetí:

Poslední den jsme se probudili do deštivého rána. Naštěstí to byly pouze přeháňky, typický drobný bruselský déšť. Letadlo mělo odlet až v 17:05, to znamená na letišti být v 15:00, a tak jsme měli ještě spoustu času. Pokoj hotelu jsme měli opustit do 11 hodin, proto jsme ještě asi do 10 hodin zůstali na pokoji a odpočívali. Brusel jsme měli již prohlédnutý a tak nebylo kam spěchat.

Po opuštění hotelu jsme se odebrali podívat na královský palác za denního světla. Odtud jsme pokračovali rovně směrem k justičnímu paláci, s odbočkou na náměstí Grand Place. V okolí tohoto náměstí je spousta různých restaurací, kde se dá za rozumnou cenu naobědvat. My jsme si po klasickém lákání číšníky, kdy na vás ze všech stran pokřikují, ať jdete zrovna k nim, vybrali řeckou restauraci (Resto – Snack Athenes). Ceny měli od 6,50 do 10 EUR za jedno hlavní jídlo. Já jsem si dal Gyros s hranolky a oblohou za 7,50. Porce byly obrovské, chuť výborná, obsluha nesmírně ochotná. Pak už jsme se vydali na cestu k vlakovému nádraží Gare du Nord. Cestou jsme ještě nakoupili nějaké suvenýry a hlavně belgické pralinky. Obchodů s pralinkami je v Bruselu požehnaně, takže si stačí jen vybrat. Kilo výběrových pralinek se dá sehnat za 16 EUR, nebo je prodávají v krabičkách s různými příchutěmi balených např. po čtyřech za 8 EUR.

Na nádraží jsem šli ulicí Boulevard Adolphe Max Laan, která vede od budovy Bruselské burzy a končí přímo u nádraží Gare du Nord. Na letiště jsem dorazili chvíli před třetí hodinou. Odbavení a letištní kontrola proběhla v pohodě. Pohodu nám narušil až hlas z reproduktoru, který oznámil, že naše letadlo bude mít dvouhodinové zpoždění. Nakonec se z toho vyklubalo 2,5 hodinové zpoždění. A to jsem se těšil, že taky jednou přiletíme domu brzo. Zpoždění mělo jedinou výhodu a to, že jsme od letecké společnosti dostali poukázku v hodnotě 6 EUR na nákup občerstvení v místních Snack Barech. Zpoždění bylo dle letušky způsobeno špatným počasím v Benátkách, kde museli přistát na jiném letišti a dvě hodiny čekat, než jim autobusem přivezou cestující. Počasí mezitím v Bruselu také nestálo za nic. Déšť a vítr.

Nakonec jsme tedy odletěli cca v 19:35 a přiletěli jsme na ruzyňské letiště v 21:00 hodin. Ani toto „malé“ zpoždění nám nemohlo zkazit dojem z krásně prožitého bruselského víkendu.

Královský palác    Náměstí Grand Place v parku Mini-Europe

Více fotografií naleznete v galerii, foto z Parku Mini-Europe, foto z výstavy Autoworld